Drogie infolinie? UOKiK twierdzi, iż to już przeszłość

3 godzin temu

UOKiK postanowił sprawdzić praktyki stosowane przez kilkudziesięciu przewoźników lotniczych, kolejowych, autobusowych i nie tylko. Okazuje się, iż wszyscy przedsiębiorcy zaczęli w ostatnim czasie dokonywać korekty stosowanych przez lata praktyk. Konsumenci bez żadnego problemu mogą nawiązać tani lub całkowicie bezpłatny kontakt z infolinią. To bardzo dobra wiadomość, bowiem taki stan rzeczy do niedawna pozostawał w strefie marzeń.

UOKiK informuje o kolejnym odniesionym sukcesie

Trzeba przyznać, iż tytułowy urząd regularnie podejmuje akcje poprawiające jakość życia i bezpieczeństwo przeciętnych internautów. Stosunkowo niedawno informowaliśmy Was o rekompensacie wypłacanej przez PayPal, co ma związek z kilkoma praktykami skutecznie krzywdzącymi wielu konsumentów. Dwie klauzule uznano za nieprawidłowe, dotyczyły one chociażby wprowadzania zmian w umowach bez odpowiedniego wyprzedzenia.

  • Play się doigrał. UOKiK obserwuje poczynania operatora

Przepisy są dosyć jednoznaczne: przedsiębiorcy muszą grać fair jeżeli chodzi o kontakt telefoniczny. Dlatego też nawiązywanie połączenia z infolinią nie powinno być droższe od zwykłej rozmowy. Obowiązek rozszerzono ten zakaz także na przewoźników. UOKiK postanowił teraz zweryfikować czy poszczególne podmioty wprowadziły stosowne zmiany. Sprawdzono przy okazji dostępność informacji o cenniku oraz łatwość uzyskania wglądu w oferowane kanały komunikacji.

Znalezienie kontaktu nie powinno stanowić bowiem żadnej trudności. Zagraniczni przedsiębiorcy są natomiast zobowiązani do udostępnienia możliwości złożenia reklamacji w języku polskim. Zakończone właśnie postępowanie wyjaśniające wzięło pod lupę kilkudziesięciu przewoźników oraz szereg platform internetowych. Jak się okazuje, każdy z podmiotów przestał pobierać wygórowane opłaty za połączenia z infolinią. Wcześniej sprawa prezentowała się znacznie mniej kolorowo.

Nieuczciwe praktyki zawsze można zgłosić – warto to robić

Podjęte interwencje poskutkowały tym, iż infolinie zgodne z taryfą operatora oferuje chociażby PKP Intercity, KOLEO czy Booking.com – na oficjalnych stronach znacznie łatwiej odnajdziemy też stosowne numeru telefonu. Wyjaśniła się też kwestia Wizz Air, przewoźnik wcześniej pobierał ustaloną przez siebie opłatę za minutę połączenia i czas oczekiwania (sic!). Teraz nie dochodzi do takiej sytuacji, firma zwróciła zresztą niesłusznie pobrane opłaty w formie środków WIZZ.

To oczywiście nie koniec. UOKiK wciąż prowadzi stały monitoring w zakresie udostępnianych infolinii. Wszystko po to, by konsumenci otrzymali rzeczywisty i łatwo dostępny kontakt z wybraną firmą. Warto więc zgłaszać przypadki nadużyć, by nieco przyspieszyć proces naprawy. Przedstawiciele urzędu zwracają przy okazji uwagę na opcję wystąpienia wyższego kosztu połączenia z infolinią w przypadku kontaktu z zagranicy lub w ramach roamingu.

  • Polacy kochają streaming. Wydają pieniądze jak szaleni

Pozostaje mieć nadzieję, iż popularne firmy nie pokuszą się już o stosowanie nieuczciwych praktyk. Kogo ja próbuję oszukać?

Źródło: UOKiK / Zdjęcie otwierające: unsplash.com (@charanjeet_dhiman)

polskauokik
Idź do oryginalnego materiału