TrendForce definiuje urządzenia VR/MR jako wyświetlacze bliskie oku, które zapewniają immersyjne wrażenia dzięki jednego wyświetlacza. Urządzenia kładące nacisk na przejrzystość i integrację aplikacji wirtualnych i rzeczywistych są klasyfikowane jako urządzenia AR.
TrendForce zauważa, iż VR/MR ma już solidne podstawy w sektorach rozrywki i gier. Ponadto wprowadzenie Apple Vision Pro w 2024 r. prawdopodobnie otworzy nowe możliwości dla zastosowań VR/MR. Oczekuje się, iż obecne problemy wysokich cen i ograniczonej zawartości usług z czasem ulegną poprawie. Dlatego TrendForce przewiduje, iż dostawy urządzeń VR/MR mogą osiągnąć 37,3 mln sztuk do 2030 r., ze średniorocznym wzrostem (CAGR) na poziomie 23% od 2023 r. do 2030 r.
Strategie producentów napędzają penetrację OLEDoS na rynku VR/MR
Współpraca między Sony i Apple nad Apple Vision Pro ustanowiła OLEDoS dominującym na rynku high-end VR/MR. Ta kooperacja podkreśla dążenie branży do urządzeń VR/MR o wysokiej rozdzielczości i zwiększyła uwagę na OLEDoS.
OLEDoS wykorzystuje komponenty CMOS i OLED z górnym emitowaniem, aby osiągnąć wyższą wydajność świetlną, zwiększając podstawową rozdzielczość produktów OLEDoS do ponad 3000 PPI. TrendForce zauważa, iż złożoność produkcji CMOS i jej niższe wskaźniki wydajności powodują wysokie koszty produkcji wyświetlaczy OLEDoS, co ogranicza wzrost ich penetracji.
TrendForce wskazuje również, iż oprócz międzynarodowych firm aktywnie inwestujących w dziedzinie OLEDoS, chińscy producenci, tacy jak SeeYa i BOE, również podążają w ich ślady. Oczekuje się, iż będzie to motorem napędowym przyszłej ekspansji tej technologii na rynku urządzeń VR/MR, pomagając obniżyć koszty i poprawić wydajność technologii CMOS. OLEDoS przez cały czas ma potencjał na rynku high-end, a TrendForce szacuje, iż jego udział w rynku wzrośnie z 7% w 2024 r. do 23% w 2030 r.
Inwestycje w zasoby rozwojowe i iteracje specyfikacji wyświetlaczy wzmacniają konkurencyjność LCD
Na głównym rynku wyświetlaczy blisko oka technologia LCD pozostaje dominująca ze względu na nacisk Meta na opłacalność. Jednak w miarę jak urządzenia te będą przez cały czas dążyć do wyższej rozdzielczości i jakości obrazu, produkty LCD — z ich 1200 PPI — będą musiały stawić czoła konkurencji ze strony innych technologii. TrendForce szacuje, iż w 2024 r. wolumen dostaw produktów wyświetlaczy LCD blisko oka wyniesie 6,8 mln sztuk, co oznacza spadek o 5,6% w porównaniu z 2023 r.
TrendForce wskazuje, iż przez cały czas istnieje pole do optymalizacji w złożonych komponentach LCD. Na przykład udoskonalenie materiałów ciekłokrystalicznych w celu zmniejszenia zawrotów głowy i ulepszenie technologii backplane w celu zwiększenia rozdzielczości powyżej 1500 PPI. BOE zainwestowało dużo w zastosowanie LCD w wyświetlaczach blisko oczu, z ciągłymi aktualizacjami i iteracjami specyfikacji wyświetlaczy LCD w urządzeniach VR/MR, zapewniając, iż technologia ta utrzymuje silną konkurencyjność na rynku średniej i niskiej klasy. TrendForce prognozuje, iż technologia LCD będzie miała 63% udział w rynku do 2030 r.
Udział w rynku OLED utrzyma się na poziomie 13–15%
Materiał emisyjny nie może całkowicie pokryć ekranu po osadzeniu, co pogarsza efekt drzwi ekranowych podczas korzystania z urządzeń VR/MR. TrendForce wskazuje, iż OLED jest mniej konkurencyjny niż OLEDoS na rynku high-end i nie może dorównać opłacalności produktów LCD. Ponadto zastosowanie OLED na rynku VR/MR w dużej mierze zależy od konkretnych producentów, co ogranicza jego długoterminowy wskaźnik penetracji. TrendForce szacuje, iż od 2024 do 2030 roku udział OLED w rynku VR/MR pozostanie na poziomie od 13% do 15%.