Dopłaty do e-rowerów coraz bliżej. Program z istotnymi zmianami

2 dni temu

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przedstawił nowe szczegóły programu „Mój Rower Elektryczny”, który ma zapewnić dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych. Po drugiej turze konsultacji społecznych dokumentacja programu została znacznie uproszczona, co zwiększa szansę na realne wdrożenie dopłat jeszcze w 2025 roku.

Koniec z rejestracją na policji

Jednym z najważniejszych kroków jest rezygnacja z kontrowersyjnego wymogu oznakowania roweru w komendzie policji. Ten zapis, krytykowany przez mieszkańców mniejszych miejscowości, gdzie takie usługi często nie są dostępne, został usunięty z dokumentu. To znaczną ułatwienie dla potencjalnych beneficjentów. Zmieniono również zapis dotyczący wieku roweru. Wcześniej określano, iż rower nie może być starszy niż 24 miesiące od daty produkcji.

W nowej wersji dokumentu znalazło się prostsze sformułowanie: „rower nie może być starszy niż dwa lata„. To pozwala uniknąć problemów z weryfikacją, gdy producent nie podaje dokładnej daty wyprodukowania. Zniesiono także wymóg dotyczący daty produkcji baterii. Jak wyjaśnia NFOŚiGW, brak jednolitych standardów u producentów powodowałby liczne komplikacje, dlatego zdecydowano się na uproszczenie.

Rower elektryczny / Źródło: Lidl

Kiedy ruszy nabór?

Choć pierwotnie zakładano start programu w II kwartale 2025 roku, Fundusz podkreśla, iż był to tylko scenariusz orientacyjny. Obecnie trwa przygotowanie ostatecznej dokumentacji. Informacja o starcie naboru pojawi się na stronie internetowej NFOŚiGW w zakładce Fundusz Modernizacyjny, ale nie ma jeszcze konkretnej daty.

Jednak już teraz zainteresowanie dopłatami do e-rowerów jest ogromne. W 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 70 tys. rowerów elektrycznych, a rynek rośnie w tempie ponad 20% rocznie. Według szacunków, po uruchomieniu programu wpłynąć może ponad 100 tys. wniosków. W krajach takich jak Francja czy Niemcy takie wsparcie już funkcjonuje, sięgając choćby 4000 euro. Polska dopiero teraz nadrabia zaległości, a uproszczenie procedur może być najważniejsze dla sukcesu.

  • Zobacz też: Dofinansowanie na rowery elektryczne. Do zgarnięcia do 9000 zł

Szansa na rozwój mikromobilności

Zmiany zaproponowane przez NFOŚiGW pokazują, iż uwagi obywateli są brane pod uwagę. Usunięcie barier formalnych zwiększa szansę, iż program będzie dostępny dla szerszego grona odbiorców. najważniejsze pozostają jednak szczegóły finansowe i organizacyjne, które poznamy prawdopodobnie w nadchodzących miesiącach.

To, czy „Mój Rower Elektryczny” stanie się faktycznym impulsem do zmiany nawyków komunikacyjnych Polaków, zależy teraz od sprawnej realizacji i skutecznej kampanii informacyjnej.

Rządowe dopłaty do rowerów. Znamy warunki, choćby 4500 złotych
polskaRowery elektryczne
Idź do oryginalnego materiału