DLSS 4 i inne CUDA. Nowinki i funkcje kart NVIDIA GeForce RTX serii 50, których używam na co dzień

5 godzin temu

Z kart graficznych NVIDIA w swoim prywatnym komputerze stacjonarnym korzystam od… w zasadzie od kiedy pamiętam, od czasów młodości. Jak zaczęła się moja przygoda? Pierwsze wybory wynikały prawdopodobnie z przypadku, ale kolejne były już w pełni świadome. W czasach, gdy zajmowałem się przygotowywaniem pomiarów wydajności układów graficznych różnych producentów w grach, to właśnie urządzenia NVIDIA cechowały się zawsze bezproblemowym działaniem. Zostałem w obozie „zielonych”, a od kilku lat staram się użytkować zawsze propozycje najnowszej w danym momencie generacji. Prawie nigdy nie są to najwydajniejsze karty graficzne, ale zawsze „świeże” – po to, abym był na bieżąco z nowościami i mógł się nimi z Wami dzielić. Tak, jak robię to dziś.

Od premiery nowych układów NVIDIA GeForce RTX serii 50 minęło już trochę czasu, a ich ceny się unormowały. Ba, zdarzają się oferty poniżej sugerowanych cen premierowych! W moim desktopie od jakiegoś czasu działa GeForce RTX 5080, który służy mi nie tylko do pracy, ale i zabawy. Niemałym atutem posiadania karty graficznej tego producenta jest dostęp do całej masy narzędzi i technologii, które wspomagają ten i tak wydajny układ. Dziś pokażę Wam, z których korzystam regularnie – być może i Wy po nie sięgniecie.

Wszystko zaczyna się od NVIDIA App

Sterowniki dla kart graficznych i sterowniki dla urządzeń w ogóle to temat rzeka – można poświęcić mu osobny wpis. Upraszczając go do granic możliwości: konsumenci niezmiernie rzadko aktualizują oprogramowanie elektroniki użytkowej, z której korzystają. To błąd. Po dziś dzień istnieją gracze, którzy sterowniki dla kart graficznych instalują od wielkiego dzwona. Producenci nie bez powodu udostępniają je często – zawierają w nich chociażby optymalizacje poprawiające działanie gier. Sterowniki dla kart graficznych NVIDIA można instalować wygodnie dzięki systemu NVIDIA App, które zastąpiło stosunkowo niedawno narzędzie NVIDIA GeForce Experience. Opcja automatycznej aktualizacji sterowników to dopiero początek tego, co oferuje.

W NVIDIA App da się pobierać nie tylko zawsze aktualne sterowniki Game Ready, ale również NVIDIA Studio, dedykowane profesjonalistom. Gwarantują najlepsze wrażenia w kreatywnych aplikacjach.

Trudno nie polubić tej aplikacji. | Źródło: mat. własny – zrzut ekranu

Za pomocą NVIDIA App możecie automatycznie optymalizować ustawienia graficzne w grach pod Wasz sprzęt. Ja robię to rzadko, ale regularnie korzystam z nakładki NVIDIA do przechwytywania filmów z gier lub pulpitu. Dzięki temu narzędziu zrobicie też zrzuty ekranu w grach, włączycie obsługę G-Sync, czy choćby skorzystacie z mało znanych funkcji RTX. Widzieliście, iż użytkownicy kart graficznych NVIDIA GeForce RTX serii 50, ale i starszych, mogą korzystać z automatycznego podnoszenia jakości filmów wideo w przeglądarkach internetowych (i nie tylko!) lub wzbogacania ich o efekt HDR? Wszystko to jednym kliknięciem myszy. U mnie włączona jest pierwsza z opcji, ponieważ nie mam w tej chwili monitora z HDR10.

Technikalia, technikalia…

Od strony technicznej zmieniło się całkiem sporo. Efektywność energetyczną poprawiono nieznacznie, a gigantycznego skoku wydajnościowego nie ma, ale… W nowościach spod znaku NVIDIA GeForce RTX 50 zastosowano wydajniejsze rdzenie RT 4. generacji, rdzenie Tensor 5. generacji, szybszą pamięć GDDR7, czy wreszcie nową generację enkoderów i dekoderów. W moim układzie znalazł się podwójny enkoder AV1 9. generacji (NVENC) i podwójny dekoder (NVDEC). Jako osoba pracująca regularnie na materiałach wideo doceniam to, iż w wybranych programach renderowanie materiałów przy użyciu kodeka AV1 jest odczuwalnie szybsze.

Jeszcze sprawniejsze działanie generatywnej sztucznej inteligencji

Na nowych kartach graficznych NVIDIA GeForce RTX serii 50 jeszcze lepiej (szybciej!) działają procesy związane z generatywną sztuczną inteligencją. o ile podobnie jak ja tworzysz na swoim komputerze obrazy lub treści wideo przy pomocy sztucznej inteligencji, nowe karty graficzne Ci to ułatwią.

Wspomagane przez AI są liczne aplikacje, z których korzystają twórcy. Rozwiązania Adobe, Autodesk, Blender, DaVinci, OBS Studio, Unity, Unreal Engine 5 – wszędzie tam, gdzie działa AI, karty graficzne NVIDIA GeForce RTX 50 usprawniają pracę. W moim przypadku dzięki karcie GeForce RTX odszumianie sporej liczby zdjęć w programie Lightroom trwa jeszcze krócej niż do tej pory. choćby nie próbujcie tego robić polegając na procesorze – stracicie tylko masę czasu…

NVIDIA DLSS 4 – co się zmieniło?

Uwielbiam grać, ale mam na to coraz mniej czasu. Po włożeniu do płyty głównej GeForce RTX 5080 nie omieszkałem sprawdzić tego, o co tyle zamieszania z techniką DLSS 4. Co tak naprawdę się zmieniło? Zmieniło się i to sporo, a z niektórych nowości skorzystają tylko posiadacze najnowszych kart NVIDIA GeForce RTX serii 50.

Przypominam, iż NVIDIA DLSS to – w telegraficznym skrócie – rozwiązanie dostępne wyłącznie na kartach graficznych NVIDIA, które dzięki zaawansowanemu skalowaniu obrazu nie tylko podnosi liczbę klatek na sekundę w grach, ale także potrafi poprawić jakość wyświetlanej grafiki.

Nowe NVIDIA GeForce RTX serii 50 to teraz także przystępniejsze cenowo karty. Do GeForce RTX 5070 dołączyły niedawno w sklepach RTX 5060 i RTX 5060 Ti. | Źródło: mat. własny

Nowy model zastosowany w DLSS 4 działa 40 procent szybciej i zużywa aż o 30 procent mniej pamięci na karcie graficznej. Tym razem sztuczna inteligencja odpowiada już nie za co drugą, ale za aż 75% wszystkich renderowanych klatek. Według producenta wcześniej było to niewykonalne z powodu zbyt dużego obciążenia karty graficznej. Jak wielkie korzyści przynosi nowy generator klatek i technika określana mianem Multi Frame Generation (MFG) zobaczycie na poniższym nagraniu, prezentującym różnice w popularnej grze Cyberpunk 2077. Dacie wiarę, iż technika ta pozwala podnieść liczbę FPS choćby 8-krotnie?

Inną zmianą, dostępną dla wszystkich użytkowników kart NVIDIA GeForce RTX, także poprzednich generacji, jest nowy model transformacyjnej AI. Byłem zdziwiony, iż w tej chwili jakość obrazu po aktywowaniu DLSS w trybie zbalansowanym przypomina to, co w DLSS 3.5 widzieliśmy w trybie „jakość”. Oznacza to, iż gracze mogą cieszyć się większą liczbą klatek przy lepszej jakości obrazie. Poprawiono stabilność pomiędzy kolejnymi klatkami, co diametralnie poprawiło w dynamicznych grach jakość renderowania obiektów ruchomych. Ich rozpikselizowywanie i smużenie stało się niemal niezauważalne, a oświetlenie jest teraz jeszcze bardziej szczegółowe.

Nowy NVIDIA Reflex 2, czyli jeszcze mniejsze opóźnienia w grach

Duża liczba klatek na sekundę w grach to jedno. Szybki monitor to kolejny element układanki. A o opóźnieniach pamiętacie? Jesteście ich świadomi? Na ten aspekt zwraca uwagę niewielki odsetek graczy, a to właśnie opóźnienia decydują o tym, czy na przykład w Counter-Strike 2 wyjdziesz z pojedynku strzeleckiego zwycięsko. Przykład? Od kliknięcia myszą do wyświetlenia tej akcji na monitorze mija określony czas. Opóźnienie byłoby zerowe, gdyby akcja wyświetlana była w momencie kliknięcia, ale nigdy tak nie jest. Miałeś kiedyś wrażenie, iż strzeliłeś pierwszy, ale to Ty poległeś, a oponent otrzymał fraga? Tutaj z pomocą przychodzi NVIDIA Reflex 2 – nowa odsłona popularnej techniki, która już niedługo zostanie zaimplementowana w pierwszych tytułach.

W NVIDIA Reflex 2 zadebiutuje nowa funkcja Reflex Frame Warp, poprawiająca szybkość reakcji choćby o 75 procent. Działa ona doskonale razem z DLSS 4, choć warto pamiętać, iż ze względu na warping klatek nie współpracuje z MFG. Aktywacja DLSS zwiększa opóźnienia, a Reflex 2 pomaga je mocno obniżyć – to zgrany duet. Od kiedy korzystam z NVIDIA Reflex, zdaje sobie sprawę z tego, jak wielkie znaczenie mają pozornie kilka znaczące detale – też polecam spróbować.

Nowości od NVIDIA to także ulepszenia już istniejących technologii

Modderzy gier mają do dyspozycji coraz lepszą platformę RTX Remix. Osoby pragnące stworzyć spersonalizowanego chatbota wykorzystującego lokalnie duży model językowy (LLM) do pracy z dokumentami i zdjęciami powinny wypróbować ChatRTX. NVIDIA Broadcast zastąpi twórcom zielony ekran i zastąpi ich pokój w domowe studio. Wreszcie, ICAT to arcypraktyczne narzędzie do porównywania jakości obrazów.

Nowości w kartach graficznych NVIDIA GeForce RTX serii 50 jest sporo, a wiele z nich jest ewolucją dotychczasowych rozwiązań. Wybierając kartę z procesorami graficznymi tego producenta dostaje się dostęp do mnóstwa ekskluzywnych narzędzi – warto wiedzieć, iż istnieją.

Artykuł powstał we współpracy z firmą NVIDIA

karty graficzneNVIDIANVIDIA DLSSNVIDIA GeForce RTX 5000
Idź do oryginalnego materiału