Dlaczego komunikaty o sukcesie mają znaczenie

techwriter.pl 1 tydzień temu

Komunikaty o sukcesie potwierdzają poprawne wykonanie działania i wzmacniają zaufanie użytkownika do produktu.

W tym artykule dowiesz się, jak tworzyć je w sposób jasny i spójny.

Po co nam komunikaty o sukcesie?​

Komunikaty o sukcesie (success messages) to jedne z najważniejszych treści, z którymi spotykają się użytkownicy produktów cyfrowych.

Wyobraź sobie, iż wykonujesz przelew i nie otrzymujesz żadnego potwierdzenia. Jak wyglądałyby nasze doświadczenia, gdyby nagle wyłączyć komunikaty o sukcesie w produktach cyfrowych, z których korzystamy na co dzień? Z pewnością nie czulibyśmy się ani pewnie, ani spokojnie.

Komunikaty o sukcesie są tak oczywistym i nieodłącznym elementem produktu, iż często nie zwracamy na nie uwagi. Tymczasem ich projektowanie i pisanie to nie lada wyzwanie.

W tym artykule przeczytasz o tym, dlaczego komunikaty o sukcesie są tak ważne, poznasz przykłady z różnych firm oraz dowiesz się, o czym warto pamiętać pisząc takie treści.

Definicja komunikatów o sukcesie​

Komunikaty o sukcesie informują użytkowników, iż dana akcja została wykonana w sposób prawidłowy. Dzięki nim nie muszą się zastanawiać, czy wszystko przebiegło zgodnie z planem. Takie komunikaty wzmacniają poczucie pewności i satysfakcji z korzystania z produktu, pokazując, iż wszystko działa tak, jak powinno. Pojawiają się po pomyślnym wykonaniu akcji w interfejsie i potwierdzają, iż została ona wykonana bez żadnych zakłóceń.

To jeden z tych komunikatów, na które użytkownicy często czekają i który sprawia, iż czują się pewnie korzystając z danego produktu. Dobrze skonstruowane komunikaty dają im również poczucie kontroli i zaufania do produktu.

Przykłady​

Poniżej znajdziesz kilka sytuacji, w których pojawiają się komunikaty o sukcesie. Z pewnością widziałeś je niejednokrotnie korzystając z różnych rozwiązań i produktów cyfrowych.

  • Zakupy na platformach internetowych
  • Zapisanie się lub rezygnacja z newslettera
  • Wysłanie zgłoszenia
  • Importowanie lub eksportowanie danych
  • Dodanie załącznika
  • Odzyskanie hasła
  • Zaakceptowanie zaproszenia do znajomych
  • Potwierdzenie wysłania przelewu lub płatności internetowej

Przyjrzyjmy się teraz konkretnym przykładom.
Platforma e-learningowa Moodle preferuje krótkie i proste komunikaty o sukcesie. Poniżej kilka przykładów z ich poradnika. Co ciekawe, zespół Moodle celowo unika użycia słowa “successfully” (po polsku “pomyślnie”). Komunikaty są zwięzłe, a tam gdzie jest taka potrzeba, informują o następnych krokach, które użytkownik może wykonać.

Źródło: https://moodledev.io/general/contentguidelines/productwriting/success-msgtps

Spójrzmy teraz na komunikaty o sukcesie od Atlassiana. To co je wyróżnia to przede wszystkim ikona, która wizualnie sygnalizuje, iż akcja została pomyślnie zakończona. Atlassian ma ściśle określone typy komunikatów i ikony, których należy używać. W przeciwieństwie do Moodle, Atlassian często wykorzystuje czas Present Perfect (np. has been completed), co nadaje komunikatom bardziej formalny ton.

Źródło: https://atlassian.design/patterns/messages

Źródło: https://developer.atlassian.com/platform/forge/ui-kit/components/section-message/#action

Źródło: https://developer.atlassian.com/platform/forge/ui-kit/components/section-message/#success

Z kolei Slack stosuje podobne do Atlassiana zasady, takie jak użycie czasu Present Perfect. To, co wyróżnia zespół Slacka, to zauważalny trend w kierunku bardziej opisowych komunikatów, które nie tylko potwierdzają wykonane czynności, ale też precyzują, jaka dokładnie akcja została zakończona.

Źródło: https://stackoverflow.design/content/examples/success-messages

Ważnym okazuje się także to, co możemy zrobić po pomyślnym zakończeniu akcji. W poniższym przykładzie, Slack sugeruje sprawdzenie szczegółów dokonanych zmian w profilu lub potwierdzenia wpłaty. Zamiast prostego przycisku OK, użytkownik otrzymuje propozycję wykonania konkretnej, logicznej akcji, co pozytywnie wpływa na doświadczenie użytkownika.

Źródło: https://stackoverflow.design/content/examples/success-messages

Po przeanalizowaniu powyższych przykładów, wiele osób prawdopodobnie ma w głowie jedno zasadnicze pytanie - “Jak adekwatnie pisać komunikaty o sukcesie?”. Warto pamiętać, iż każda firma powinna mieć swoje własne zasady i wytyczne dotyczące stylu oraz tonu komunikacji. Nie ma jednego uniwersalnego wzorca, który sprawdzi się w każdym produkcie. Najważniejsze jest zachowanie spójności. Komunikaty o sukcesie powinny być jednolite w całym produkcie. Nic tak nie psuje wrażenia profesjonalizmu, jak przypadkowe i niespójne treści.

Dlaczego warto uspójnić komunikaty o sukcesie?​

Uspójnienie komunikatów o sukcesie ma służyć nie tylko użytkownikom (choć im przede wszystkim), ale także osobom pracującym nad produktem. Brzmi to banalnie, jednak w praktyce takie nie jest. Proces ten powinien zacząć się od audytu istniejących już komunikatów,, następnie od określenia preferowanego stylu, a na końcu od wdrożenia spójnych zasad w całym produkcie.

Dla użytkownika spójność treści ma ogromne znaczenie. Wszyscy cenimy intuicyjność i przewidywalność w produktach, z których korzystamy. Chcemy mieć pewność, iż firma komunikuje się z nami w sposób jednolity i zrozumiały.

Nikt nie chce się zastanawiać czy komunikat “Transakcja wygląda na zakończoną.” oznacza to samo co “Płatność powiodła się”. Brak spójności prowadzi do niepewności, a ta obniża zaufanie do produktu.

Spójne komunikaty podnoszą jakość doświadczenia użytkownika i wpływają pozytywnie na odbiór marki. Zyskuje na tym również zespół. Gotowe szablony i wytyczne pisania komunikatów konsekwentnie skracają czas przygotowywania takich treści, co wpływa korzystnie na pracę zespołu.

Dobre praktyki​

Choć chciałoby się stworzyć uniwersalną listę dobrych praktyk, które gwarantują stworzenie najlepszych komunikatów o sukcesie, w rzeczywistości jest to niemożliwe. Każdy produkt i każda firma mają inne potrzeby, co doskonale widać na przykładach opisanych wcześniej.

Poniżej znajdziesz najważniejsze elementy komunikatu o sukcesie oraz zalecenia, które mogą okazać się pomocne w przygotowywaniu spójnych i skutecznych treści.

Tytuł:

  • Używaj tytułów tylko wtedy, kiedy są niezbędne.
  • Nie powielaj treści z tytułu.
  • Tytuł powinien być odrębną informacją, a nie tym samym co treść główna.
  • Unikaj używania wykrzykników.

Treść główna:

  • Uwzględnij powód sukcesu. Poinformuj użytkownika jaka czynność zakończyła się powodzeniem.
  • Unikaj pisania więcej niż dwa zdania.
  • Unikaj zbyt skomplikowanych zwrotów technicznych. |

Wezwanie do działania (CTA):

  • Wezwanie do działania w takim rodzaju komunikatów jest opcjonalne, chyba iż podjęcie dalszego działa jest istotne.
  • Daj użytkownikowi możliwość zamknięcia komunikatu.

Dostępność:

  • Nie stosuj żargonu.
  • Jeśli w komunikacie znajdują się linki, upewnij się, iż są wystarczająco opisowe i zrozumiałe.
  • Zadbaj, aby tekst był łatwy do skanowania i skupiał uwagę użytkownika na kluczowych informacjach.

Co warto zapamiętać?​

Komunikaty o sukcesie nie tylko potwierdzają, iż czynność została wykonana, ale także odgrywają istotną rolę w doświadczeniu użytkownika.

Jak pokazały przykłady Moodle, Atlassiana czy Slacka, forma i styl komunikatów może być różna. Co jednak jest najważniejsze to spójność w pisanych treściach. Użytkownicy chcą korzystać z produktów, które są intuicyjne i komunikują się z nimi w sposób spójny i zrozumiały.

Spójne komunikaty przynoszą korzyść nie tylko użytkownikom, ale także wewnętrznym zespołom w firmie. Jasne wytyczne i spisane zasady skracają czas pracy pisarzy nad takimi komunikatami.

Idź do oryginalnego materiału