Dalí metafizycznie i fizycznie. Rzeźby mistrza surrealizmu po raz pierwszy w Polsce. Dalí Universe w Art Box Experience

konto.spidersweb.pl 3 godzin temu

Obecnie w Art Box Experience prezentowana jest wystawa immersyjna poświęcona twórczości Salvadora Dalí. Ostatnio pojawiła się w przestrzeni dodatkowa gratka w postaci rzeźb mistrza surrealizmu. Każda z wystawionych figur, to fascynująca zagadka. Artysta wyposażył je w bogaty bagaż odniesień do mitologii, historii, technologii i nauki.

W warszawskim Art Box Experience od września 2024 roku goście mogą wziąć udział w unikatowej wystawie „Dalí Cybernetics”, która przenosi ich w głąb genialnego umysłu Salvadora Dalego. Ta immersyjna podróż pozwala odkryć, jak wątki naukowe i technologiczne obecne są w twórczości katalońskiego mistrza. Wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak VR i 3D, sprawia, iż zwiedzający mają możliwość niemal dosłownego zanurzenia się w surrealistycznym świecie Dalego, co było zgodne z jego artystyczną wizją.

Od 24 stycznia poza wystawą „Dalí Cybernetics” można podziwiać również namacalną część twórczości hiszpańskiego artysty, czyli jego rzeźby pochodzące z kolekcji „Dali Universe”. Te wyjątkowe figury to nie tylko dzieła sztuki, ale także zagadkowe połączenie mitologii, historii, nauki i technologii. Każda z nich stanowi intrygującą opowieść, która pozwala na głębsze zrozumienie twórczości Dalego i jego podejścia do sztuki.

Art Box Experience ma na celu nie tylko prezentowanie sztuki, ale także edukację młodszych pokoleń. Z tej okazji, w okresie od 3 do 14 lutego 2025 roku (z wyłączeniem weekendu 8-9 lutego), dzieci do 18. roku życia mogą zwiedzać wystawę zupełnie za darmo – pod warunkiem, iż towarzyszy im opiekun. Promocja dotyczy jednego dziecka wchodzącego z jednym opiekunem, który zakupuje bilet. Dzięki tej inicjatywie młodsze pokolenia będą mogły na własne oczy zobaczyć, jak niezwykły był świat tworzony przez Dalego, i poczuć się częścią jego surrealistycznej rzeczywistości.

Wystawa „Dalí Universe” przybliża obiekty trójwymiarowe, które w mistrzowski sposób łączą symbolikę, wyobraźnię i formę. Goście będą mieli okazję zobaczyć starannie wybrane dzieła z kolekcji tworzonej przez 45 lat przez Beniamino Leviego, włoskiego kolekcjonera, marszanda i prezesa cyklu wystaw „Dalí Universe”.

– Pokaz „Dalí Universe” to niezwykła okazja, aby zanurzyć się w surrealistycznym świecie jednego z największych artystów XX wieku – pełnego symboli, wyobraźni fascynujących form. Pięć zaprezentowanych rzeźb to nie tylko dzieła sztuki, ale także refleksje nad ludzką naturą, czasem, przemijaniem oraz współczesnym światem. Każda z nich niesie głębokie przesłanie i zaprasza do rozmowy z wyobraźnią Dalego – mistrza, który przez całe życie dążył do trójwymiaru. Rzeźby, które powstawały na bazie jego obrazów czy grafik, są doskonałym urzeczywistnieniem tego dążenia, które można podziwiać po raz pierwszy w Polsce właśnie w Art Box – podkreśla Joanna Kowalkowska, prezes zarządu Art Box Experience.

Co zobaczymy na wystawie?


Rzeźby Dalego były tworzone przez zespół rzemieślników. Artysta przedstawiał szkice, projekty i modele, które później były odlewane w brązie lub wykonywane z innych trwałych materiałów. Proces ten pozwalał na przeniesienie jego surrealistycznych wizji z dwuwymiarowego płótna do trójwymiarowego świata. Dali często wykorzystywał brąz, ponieważ ten szlachetny materiał symbolizował trwałość i wieczność. W niektórych rzeźbach znajdziemy również elementy marmuru, drewna czy złota, które podkreślały bogactwo form i symboliki. Większość rzeźb powstała w późniejszym okresie twórczości Dalego, od późnych lat 60. do początku lat 80. XX wieku. Był to czas, gdy artysta coraz bardziej zagłębiał się w filozoficzne rozważania nad ludzką naturą, czasem i duchowością. Każde dzieło było więc nie tylko dziełem sztuki, ale także manifestem jego przemyśleń i fascynacji. Prezentowane w Art Box Experience prace zostały wykonane z brązu, techniką wosku traconego. Odlewy mierzą od 18,5 do 150 cm.
Podczas prezentacji odwiedzający będą mogli podziwiać kultowe rzeźby, takie jak:

Profil Czasu (Profile of Time)

Ta ikoniczna rzeźba, inspirowana obrazem Trwałość pamięci z 1931 roku, ukazuje słynne miękkie zegary, które stały się jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Dalego. Zegary, przedstawione w odkształconej, nierealnej formie, symbolizują subiektywność upływu czasu oraz jego ulotność. Zegary, podobne do stopionych tkanin, mają przypominać o tym, iż czas jest jedynie wytworem ludzkiego umysłu, a rzeczywistość rządzi się zasadami bardziej subiektywnymi, niż się wydaje. W rzeźbie znajduje się ukryty profil artysty, co nadaje jej osobistego wymiaru. To medytacja nad czasem, jego niestabilnością i przemijaniem. Dali wymyślił koncepcję „Profilu Czasu” w 1977 roku.

Niewolnik Michelina (Michelin’s Slave)

Dalí w tej rzeźbie ironicznie łączy klasyczną sztukę bazującą na posągu autorstwa Michała Anioła z symbolem współczesnej technologii – oponą Michelin. Figura przypominająca zdeformowanego niewolnika, otoczona oponami, ukazuje absurdalność uzależnienia od nowoczesnych wynalazków. To subtelna krytyka konsumpcjonizmu oraz refleksja nad wolnością i zniewoleniem w kontekście przemian industrialnych, podkreślająca, iż piękno i sztuka stają się „niewolnikami” mechanizacji. Horyzontalny układ rzeźby nawiązuje do kształtu samochodu, ukazując humorystyczne, ale gorzkie przesłanie.

Maska pośmiertna Napoleona (Death Mask of Napoleon)

Dalí zreinterpretował tradycyjną maskę pośmiertną Napoleona, łącząc ją z figurą nosorożca – symbolem siły i solidności. Dodane surrealistyczne elementy, takie jak rogi, podkreślają złożoność ludzkiej ambicji i kruchość choćby największych postaci historycznych wobec przemijania. Dzieło jest refleksją nad ambicją i śmiertelnością oraz próżnością ludzkiego dążenia do władzy.

Lilith i Podwójne Zwycięstwo z Samotraki (Lilith and the Double Victory of Samothrace)

W tej rzeźbie Dalí łączy postaci Lilith – mitologicznej pierwszej kobiety, kojarzonej z niezależnością i buntem oraz Nike z Samotraki – starożytnego symbolu zwycięstwa. Dualizm dzieła ilustruje zarówno triumf, jak i klęskę, piękno i zniszczenie, celebrując zarazem kobiecość oraz jej niepokorną i nieokiełznaną siłę.

Atawistyczne ruiny po deszczu (Atavistic Ruins after the Rain)

Rzeźba ta eksploruje ideę atawizmu – powrotu do pierwotnych instynktów i cech. Organiczne formy, zmiękczone jakby przez deszcz, nawiązują do ulotności istnienia i procesów przemijania. Hiszpańska fasola na szczycie dzieła dodaje surrealistycznego, marzycielskiego charakteru. To połączenie realizmu z nadrealizmem, prowadzące odbiorcę w świat snów i podświadomości, a także surrealistyczna wizja ulotności ludzkiej pamięci i odwiecznych instynktów.

Idź do oryginalnego materiału