Cyfryzacja postępuje. Czterech na pięciu Polaków kupuje w internecie. Jakie są najnowsze trendy w e-commerce? Wybrałem pięć!

1 rok temu

Rynek e-commerce w Polsce ciągle rośnie. Co nas motywuje do zakupów internetowych, a co nas od nich odstrasza? Jakie formy płatności wybieramy najczęściej? Co to jest efekt ROPO? Oto najnowsze badania na temat handlu internetowego w Polsce. Wyciągnąłem z nich pięć interesujących trendów!

Polacy coraz częściej robią zakupy w internecie. Wielkość rynku e-commerce w Polsce ma rosnąć w tempie kilkunastu mld zł rocznie i w 2027 roku osiągnie 187 mld zł (dane Strategy& Polska). Już niemal czterech na pięciu Polaków kupuje w online, a ta liczba będzie tylko rosnąć z uwagi na zmiany demograficzne. Wpadł mi w ręce świeżutki raport „E-commerce w Polsce 2023” (do przeczytania tutaj – zachęcam, bo danych jest dużo więcej, niż zacytuję). Jakie są najnowsze trendy?

Trend 1 – płatności muszą być szybkie i bezpieczne

Kiedyś zakupy internetowe były trudniejsze, bo trzeba było zapłacić przelewem (co trwało kilka dni) lub kupować za pobraniem (czego obawiał się sprzedawca, a i kupujący nie miał pewności, co znajdzie w paczce). Cyfryzacja jednak postępuje i w tej chwili mamy do wyboru kilka błyskawicznych form płatności. Niektóre z nich obciążą nasz budżet domowy dopiero w przyszłości.

Badania pokazują, iż dostępne formy płatności mają najważniejsze znaczenie w wyborze sklepu internetowego. Jaką najczęściej wybieramy? Najwięcej (69%) badanych wskazało szybki przelew jako formę płatności, z której kiedykolwiek korzystało. Oprócz tego popularne są płatności BLIK-iem (63% badanych) i kartą płatniczą (43% badanych).

E-commerce w Polsce – płatności

Co ciekawe, ciągle spora część Polaków wskazuje na płatność przy odbiorze (38% badanych), przelew tradycyjny (35% badanych) lub płatność podczas odbioru osobistego w sklepie (32% badanych). Najnowszą i trochę niebezpieczną formą są zakupy z odroczoną płatnością. Tradycyjne zakupy na raty wskazuje 11% badanych, a nowy model „kup teraz, zapłać później” 15% badanych.

Wśród najmłodszych badanych (15-24 lata) zdecydowanie dominują płatności za pośrednictwem BLIK-a (85% badanych). Na drugim miejscu jest szybki przelew (62% badanych), a podium zamykają płatności kartą (43% badanych). To pokazuje, iż młodzieży zależy na jeszcze szybszych (kod BLIK wpisujemy szybciej niż dane karty) i wygodniejszych zakupach.

BLIK jest też najczęściej (przypominam, ze wyżej chodziło o to, iż badani kiedykolwiek korzystali z danej formy płatności) wykorzystywaną formą zapłaty za zakupy internetowe w Polsce (47% badanych). Szybki przelew najczęściej wybiera 26% badanych, a płatności kartą 10% badanych.

Trend 2 – zakupy w mediach społecznościowych na razie raczkują

Coraz częściej robimy też zakupy internetowe bezpośrednio w mediach społecznościowych, chociaż ciągle nie jest to jeszcze popularne zjawisko. Co najmniej raz w miesiącu takie zakupy robi co trzeci badany. Natomiast co piąty badany deklaruje, iż zakupy w social mediach robi raz w roku lub rzadziej.

Jeżeli chodzi o sposób zakupów w mediach społecznościowych, to najczęściej kupujemy poprzez kontakt ze sprzedawcą (53% badanych). W market place’ach w ramach serwisów typu Facebook kupuje 39% badanych, a na posty sponsorowane łapie się 34% badanych. Transmisje live, które dopiero się rozwijają w Polsce, ale mają ogromny potencjał, przyciągnęły 17% badanych.

E-commerce w social mediach

Najpopularniejszym miejscem handlu w mediach społecznościowych jest Facebook (79% badanych), który wyprzedza Instagrama (34% badanych), YouTube’a (13% badanych) i TikToka (11% badanych). Osoby, które robią zakupy w social mediach, średnio wydają miesięcznie 703 zł na takie zakupy.

Trend 3 – e-commerce staje się mobilne

Komputer stacjonarny już dawno nie jest najpopularniejszą metodą robienia zakupów internetowych. W ciągu ostatniego roku w ten sposób zrobiło zakupy zaledwie 38% badanych. Dużo częściej robimy zakupy za pośrednictwem laptopa (69% badanych) i telefonu komórkowego (79% badanych). A zdarza nam się też kupować dzięki czytnika e-booków (2% badanych).

Urządzenia mobilne w zakupach internetowych

Zakupy na urządzeniach mobilnych są szybkie (zawsze mamy telefon pod ręką), ale wymagają większej wprawy. Aż 46% badanych przyznało, iż rozpoczęło transakcje na urządzeniu mobilnym (telefon/tablet), a sfinalizowało ją na komputerze lub laptopie.

Najczęściej przeszkadzają nam: niewygodne wypełnianie formularzy (34% badanych), niedostosowanie strony internetowej do zakupów na urządzeniach mobilnych (30% badanych), problemy z dokonaniem płatności (26% badanych) oraz zbyt wolne łącze internetowe (26% badanych).

Coraz częściej wykorzystujemy też telefony komórkowe do szybkiego porównania parametrów i cen produktów. 49% z nas robi tak podczas rozmowy ze znajomymi, a aż 70% badanych podczas zakupów w sklepach stacjonarnych.

Trend 4 – jesteśmy zaradni (efekt ROPO i odwróconego ROPO)

Bardzo interesujące są też powiązania pomiędzy sklepami stacjonarnymi a internetowymi. Wszystkim nam zdarzyło się chyba wybrać jakiś produkt w internecie, porównać parametry i ceny, a następnie kupić go w sklepie stacjonarnym (nazywamy to efektem ROPO – research online, purchase offline) lub na odwrót – dotknąć produktu osobiście, powąchać go, przymierzyć, a potem zamówić go w internecie (odwrócony efekt ROPO).

Co się okazuje? Najczęściej szukamy informacji o produktach w internecie, ale potem kupujemy je osobiście w przypadku sprzętu RTV/AGD (38% badanych), smartfonów i akcesoriów (37% badanych) oraz obuwia (37% badanych).

Efekt ROPO i odwróconego ROPO

Jeżeli chodzi o odwrócony efekt ROPO (oglądamy osobiście, kupujemy w internecie), to dotyczy to najczęściej obuwia (40% badanych), kosmetyków i perfum (39% badanych), sprzętu RTV/AGD (36% badanych) oraz odzieży i akcesoriów (36% badanych).

Trend 5 – dlaczego e-commerce?

Niemal czterech na pięciu Polaków deklaruje, iż kupuje w internecie. 75% badanych przyznaje się do kupowania w polskich sklepach, a 30% w sklepach zagranicznych. Średnio miesięcznie wydajemy 573 zł na zakupy internetowe.

Dlaczego kupujemy przez internet? Najczęściej badani wskazują dostępność przez całą dobę (76% badanych), brak konieczności jechania do sklepu (76% badanych) i nieograniczony czas wyboru (70% badanych). Przyznajemy też, iż to kwestie finansowe mogłyby nas skłonić do częstszego kupowania online (niższe ceny, niższe koszty dostawy, kody rabatowe, zniżka dla kupujących przez internet).

Motywacja w zakupach internetowych

Natomiast osoby, które deklarują, iż nie dokonują zakupów w internecie najczęściej uzasadniają to tym, iż chcą obejrzeć (a pewnie i dotknąć, powąchać, przymierzyć) produkt przed zakupem (wskazało tak 31% badanych). Oprócz tego wskazujemy przyzwyczajenie do kupowania w sklepach stacjonarnych (16% badanych), wysokie koszty dostawy (16% badanych) i bezpieczeństwo płatności (16% badanych).

Cyfryzacja w Polsce postępuje, a zmiany demograficzne są nieubłagane. Każdego roku przybywa osób, które przychylnie patrzą na zakupy w internecie. Nie boją się ich i cenią sobie wygodę, jaką zapewniają takie zakupy. Już teraz czterech na pięciu Polaków kupuje online, a co drugi dorosły Polak robi to na Allegro (o czym pisałem dziś na Subiektywnie o Finansach). E-commerce staje się coraz wygodniejszy, bezpieczniejszy i chyba możemy się tylko cieszyć, iż tak wiele możemy załatwić z domowego fotela.

Zdjęcie główne: snowing / Freepik

Idź do oryginalnego materiału