Coś tu szumi, czyli problemy z systemem audio w TV Mini LED Sony Bravia 7 (opinia)

2 miesięcy temu

Najnowszy Mini LED Sony Bravia 7 w mojej ocenie trafił do sklepów z defektem systemu Acoustic Multi-Audio. Inaczej na tą sprawę zapatruje się japoński producent, ale po kolei…

Telewizor Sony Bravia 7 testowałem kilka tygodni temu w warunkach domowych. Sprzęt dostarczył polski oddział Sony. Temat związany z systemem audio zweryfikowałem ponownie w sklepie Sony Centre ostatnimi dniami (sprawdzałem to na innym 65” egzemplarzu). Wielu z Was zada teraz najważniejsze pytanie: i w czym adekwatne jest problem?

Coś tu szumi…

Z dwóch bocznych wysokotonowych głośników (foto poniżej) są słyszalne niewielkie szumy. Pojawiają się one w przypadku: ustawienia głośności na poziom 0, trybie mute (wyłączony dźwięk) oraz włączonej głośności, ale przy braku emisji sygnału audio. Problem ten jest m.in. słyszalny w chwili wyświetlenia ekranu głównego Google TV.

Źródło: Sony

Dlaczego system nie wyłącza jednostek wysokotonowych w momencie braku emisji ścieżki audio, co w konsekwencji skutkuje wystąpieniem wspomnianych szumów? Z tym pytaniem zwróciłem się do Sony. Poniżej zamieszczam odpowiedź przesłaną do naszej redakcji przez japońskiego producenta.

„Delikatny szum z głośników wysokotonowych telewizora BRAVIA 7 mieści się w normalnym zakresie poziomu szumów, zależnych nieznacznie od modelu i występujących również w poprzednich seriach. Jest on słyszalny tylko po przybliżeniu ucha bardzo blisko do głośnika, a nie z normalnego miejsca oglądania, nie ma więc wpływu na codzienne użytkowanie.”

Merytoryczna analiza oświadczenia Sony vs. stan faktyczny

Po krótkiej refleksji dochodzę to wniosku, iż – mówiąc kolokwialnie – nie kupuję wytłumaczenia Sony. Jednakże muszę w tym miejscu stwierdzić, aby w sposób uczciwy i obiektywny podejść do zaistniałej sytuacji, iż występujące szumy emitowane przez głośniki tweeter nie mają dużego natężenia. Siedząc przed telewizorem w odległości np. 2 – 2,5 metra nie były one słyszalne. Problem pojawia się w momencie, w którym znajdujemy się w niewielkiej odległości od jednostek wysokotonowych.

Według Sony szumy mieszczą się w normalnym zakresie. I tu pojawia się jedno z wielu pytań.: a dlaczego szumy w ogóle występują? Czyżby błędy inżynierskie lub użycie podzespołów dość przeciętnej jakości? Dziwna sprawa, gdyż tego typu problemy można spotkać w urządzeń określanych mianem chińszczyzny. Oczekiwałbym – ba, wymagałbym – większej skrupulatności w trakcie projektowania, a następnie wykonania produktu od firmy, która co by nie mówić ma bardzo duże doświadczenie w segmencie premium oraz wyspecjalizowany dział R&D.

Telewizor Mini LED Sony Bravia 7 / foto. wł.

Stwierdzenie „mieści się w normalnym zakresie poziomu szumów” nie do końca jest dobrą wymówką z punktu widzenia konsumenta. Wspomniany przez Sony normalny zakres można porównać np.: do ostrości potrawy – dla jednego coś będzie ostre, a dla innego wręcz delikatne – bardzo subiektywna kwestia.

Notabene nie wiadomo, czy występowanie małych szumów jest spowodowane np. błędem algorytmów dystrybucji dźwięku (kwestie softwarowe) czy problemami hardwarowym. Ciężko zatem stwierdzić, czy defekt ten w kolejnych latach w trakcie eksploatacji Sony Bravia 7 będzie miał identyczną, mniejszy skalę, czy może będzie się nasilał.

W oświadczeniu wspomniano, iż szumy występowały w poprzednich seriach. Fakt, w sklepie sprzedawca zasygnalizował, iż można było je usłyszeć w jednym z zeszłorocznych telewizorów – niestety akurat tego modelu nie sprawdzaliśmy w naszej redakcji w 2023 r. Konkludując, Acoustic Multi-Audio jest mi znane od dobrych kilku lat. System audio sprawdzałem niejednokrotnie podczas testów telewizorów serii Sony Bravia i nigdy nie natrafiłem na analogiczny problem. Nasuwa mi się smutne spostrzeżenie: dlaczego Sony, wiedząc o szumach, nie dążyło do ich wyeliminowania w kolejnych modelach pojawiających się w ostatnich latach…

Telewizor Mini LED Sony Bravia 7 / foto. wł.

Dywagacje reklamacyjne

Ciekaw jestem, jak zareagowałby sprzedawca np. Sony Centre na potencjalne zgłoszenie reklamacyjne (niezgodności towaru z umową) w tej konkretnej kwestii. Osobiście widzę dwie możliwości: zwrot gotówki (odstąpienie od umowy) lub obniżenie ceny. Warto w takiej sytuacji powołać się na Art. 43e. [Obniżenie ceny; odstąpienie od umowy] Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Z mojego punktu widzenia opisany problem kwalifikuje się jako defekt systemu audio. Sony problemu nie widzi, ja jednak przez cały czas twierdzę, iż mamy do czynienia z pewnego rodzaju drobną ułomnością produktową. Wielka szkoda, gdyż Mini LED Sony Bravia 7 to naprawdę bardzo udany egzemplarz w kategorii jakość obrazu. Model oferuje 120 Hz matrycę typu VA, 480 stref lokalnego wygaszania z dobrze działającym algorytmem, a także ewidentnie zauważalny efekt HDR (wysoka szczytowa jasność). Jak to bywa w przypadku Sony, tanio nie jest, gdyż telewizor ten jest pozycjonowany jako produkt premium (cena za przekątna 65” to około 8500 zł.). I tu występuje pewien dysonans – czy TV z tej kategorii i w takiej cenie powinien mieć, aż tak słyszalną wadę?

Źródło: Sony

Warto przed zakupem na własnej skórze, choć precyzyjniej byłoby napisać na własne uszy, sprawdzić system audio danego modelu choćby w warunkach sklepowych.

Wszystkich użytkowników Sony Bravia 7 chcących dochodzić swoich praw (w przypadku nie uznania przez sprzedawcę potencjalnych roszczeń odnośnie opisanych dźwiękowych niedogodności) zapraszam do kontaktu.

Źródło: mat. własny / foto. Sony

Najnowsze telewizory Sony Bravia zawojują rynek? Szczerzę, mocno w to wątpię
Sonytelewizory
Idź do oryginalnego materiału