Coda Audio to bardzo ceniony w branży nagłośnieniowej niemiecki producent wysokiej jakości systemów głośnikowych. Firmę założył w 1997 roku Svetly Alexandrov, od początku ma ona swoją siedzibę w Hannoverze, ale działa na całym świecie, zatrudniając specjalistów w wielu krajów. Ma także zakład produkcyjny w Bułgarii. I jeszcze jedna ciekawostka – otóż parę lat temu firma nawiązała współpracę partnerską ze znanym francuskim muzykiem, Jean Michel Jarre, w ramach której m. in. realizowane są pokazy dźwięku immersyjnego.
Omawiany w tym artykule model jest najmniejszym z przedstawicieli rodziny HOPS-Pro, aczkolwiek rozmiar w jego wypadku nie oznacza wcale, iż nie jest zdolny do dostarczenia naprawdę sporej mocy. Ta wynosi bowiem 1000 W, zaś maksymalny poziom ciśnienia akustycznego to – w zależności o falowodu (o czym będzie jeszcze mowa) – 137 dB, względnie choćby 139 dB. HOPS7-Pro jest pasywnym, dwudrożnym źródłem punktowym, o bardzo kompaktowych rozmiarach, wynoszących 190 x 518 x 273 mm, przy wadze 9,2 kg. Wyposażono go w dwa neodymowe przetworniki niskotonowe, o średnicy 6,5 cala każdy – przy czym zastosowano tu wodoodporne membrany oraz dwucalowe cewki. Każdy z tych przetworników dostarcza po 500 W mocy. Za średnie i wysokie pasma odpowiada z kolei pojedynczy przetwornik o średnicy 1,75 cala, kompresyjny z pierścieniową membraną i dostarczający 80 W. Impedancja nominalna każdego z trzech przetworników wynosi 6 Ω. Punkt podziału zwrotnicy wynosi 1 kHz.

Z lewej widok z boku na HOPS7-Pro. Z prawej, tył głośnika ze złączami.
Tym co wyróżnia omawiany model jest jego elastyczność, bowiem falowód jest wymienny, co zresztą jest bardzo proste, bowiem maskownica czołowa jest mocowana dzięki szybkozłączki. Standardowo HOPS7-Pro posiada falowód 80º x 50º, w przypadku którego maksymalny SPL wynosi 139 dB. Ponieważ jest on obrotowy, mamy możliwość uzyskania dwóch wariantów dyspersji w pionie i poziomie: 80º x 50º, albo 50º x 80º. Opcjonalnie można nabyć drugi falowód, 120º x 60º (w tym wypadku SPL wynosi 137 dB), dający jeszcze szerszy kąt pokrycia i także dwa warianty dyspersji: 120º x 60º, albo 60º x 120º. To sprawia, iż jeden głośnik może być używany w wielu zastosowaniach, zarówno w instalacjach stałych, jak i mobilnych. Przetworniki niskotonowe umieszczono obok siebie, nieco pod kątem, zaś przed nimi znajduje się falowód – po zdjęciu grilla mamy bardzo łatwy dostęp do niego i możemy gwałtownie wymienić na opcjonalny. Mamy także szereg wariantów instalacji (wykorzystuje się standardowe gwinty M6, M8, M10) – podwieszenia w pionie i poziomie dzięki specjalnych ram (H7H i H7V), mocowania dzięki uchwytu ściennego (24471), czy ustawienia na słupie. Producent oferuje także torbę transportową. Całość jest dobrze zabezpieczona przed warunkami atmosferycznymi, co pozwala także na wykorzystanie w instalacjach zewnętrznych. Stopień ochrony IEC 60529 wynosi IP54.

Źródło punktowe widziane od przodu.
Obudowę głośnika wykonano ze sklejki brzozowej, którą pokryto czarną powłoką polimocznikową, odporną na wilgoć i promieniowanie UV. Aczkolwiek standardowy jest kolor czarny, na życzenie klienta możliwe jest dostarczenie innego z palety RAL. Panel czołowy jest aluminiowy, zaś grill ma strukturę plastra miodu i jak już wspomniałem, jego demontaż jest bardzo prosty. Za grillem znajduje się wodoodporna pianka, charakteryzująca się akustyczną transparentnością, zatem nie mająca wpływu na sam dźwięk. Otwory wentylacyjne są także aluminiowe, przetworniki są połączone z panelem czołowym. Przepływ powietrza został zoptymalizowany w celu maksymalizacji efektu chłodzenia – doprowadzenie większej mocy do głośnika zwiększa przepływ powietrza w otworach wentylacyjnych, co z kolei odprowadza więcej ciepła od przetworników, rozprowadzając je na zewnątrz obudowy. Jest to technologia DAC (Dynamic Airflow Cooling), opatentowana przez Coda Audio, istotnie poprawiająca odprowadzanie ciepła, i wpływająca na zwiększenia mocy wyjściowej. Jest to bardzo ważne w przypadku długotrwałego użytkowania i potrzeby dostarczenia dużej mocy i SPL.

Model HOPS7-Pro może być także instalowany w poziomie, odpowiadając na specyficzne potrzeby danej przestrzeni czy wdrożenia. Dzięki temu z powodzeniem model ten może być stosowany jako dogłośnienie czy jako nagłośnienie pierwszych rzędów znajdujących się przed sceną.
HOPS7-Pro wyposażono w dwa złącza wejściowe Neutrik™ NL4MP, które umieszczono na narożnej ścianie z tyłu, co bardzo ułatwia dostęp do nich, choćby w przypadku podwieszenia. Warto podkreślić starania jakie włożono w ułatwienie obsługi głośnika – grill na szybkozłączkach, wymienny falowód, łatwo dostępne gniazda, czy szereg wariantów mocowania. Producent przewidział wiele różnych zastosowań dla tego modelu, odpowiednio optymalizując jego konstrukcję. Kolejną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę jest także liniowość nie tylko charakterystyki częstotliwościowej, ale także fazowej. Jest to o tyle ważne, iż ułatwia tworzenie większych instalacji, na które składają się różne elementy – HOPS7-Pro jest fazowo kompatybilny z innymi produktami Coda Audio, a to ma korzystny wpływ na wynikowy dźwięk. A skoro o tym mowa, omawiany głośnik charakteryzuje się pasmem przenoszenia obejmującym zakres od 60 Hz do 20 kHz, może zatem pracować samodzielnie jako system pełnopasmowy, względnie być wspartym w dolnym zakresie subwooferem U15-Sub, co pozwoli na rozszerzenie w dół do 35 Hz. Instalacja zbudowana w oparciu o urządzenia Coda Audio może być zarządzania dzięki narzędzia programowego System Optimiser 3D, służącego do predykcji i projektowania systemów głośnikowych w środowisku 3D. Umożliwia on użytkownikom modelowanie i analizowanie systemów nagłośnienia, pomagając w dostrajaniu konfiguracji, oferując szczegółowe mapowanie ciśnienia akustycznego i wiele innych funkcji. System Optimiser 3D współpracuje z platformą sieciową GALAXY firmy Meyer Sound i oprogramowaniem sterującym Compass, opierając się na przetwarzaniu lokalnym, co oznacza, iż do działania nie wymaga połączenia z internetem.

Jedna z opcji podwieszenia, tutaj w pionie.
Omawiane źródło punktowe zaprojektowano z myślą o współpracy ze wzmacniaczami Coda Audio serii LINUS, na którą składają się 3 modele sieciowe, o różnych mocach i oferujące po 4 kanały. Dzięki optymalizacji konstrukcji takie połączenie pozwala uzyskać wysoką wydajność, przy odpowiedniej niezawodności całego systemu.
Podsumowanie
Seria HOPS-Pro składa się z wielu modeli, zasadniczo różniących się rozmiarami i mocą, a wykorzystujących tę samą, zaawansowaną technologię. Wszystkie mogą – wraz z subwooferem, wzmacniaczami stać się składnikami dowolnego systemu, poczynając od mniejszych, na naprawdę sporych kończąc. Całością zarządza się dzięki systemu System Optimiser 3D, co bardzo ułatwia i przyspiesza integrację całości. Omawiany w tym tekście HOPS7-Pro jest najmniejszym z modeli serii, ale podobnie jak pozostałe oferuje dużą moc i niezawodność. Dzięki technologii DAC (Dynamic Airflow Cooling) może pracować relatywnie długo i z dużą mocą, zaś wydajne chłodzenie pozwoli na – kolokwialnie mówiąc – wyciśnięcie ze źródła punktowego jak największej mocy. Częstotliwościowa i fazowa liniowość komponentów Coda Audio sprawia, iż takie systemy są wydajne i nie traci się niczego na jakości dźwięku. Omawiane źródło ma dobre pasmo przenoszenia i inne parametry audio. Wysoki stopień ochrony pozwala także na wykorzystanie na zewnątrz, aczkolwiek warto mieć na uwadze, iż mamy tu na myśli wykorzystanie tymczasowe, na przykład podczas wydarzeń plenerowych – nie zaś stałą instalację zewnętrzną. Szereg opcji mocowania także sprawia, iż HOPS7-Pro znajdzie wiele zastosowań, zaś jego uniwersalność zwiększa także możliwość wymiany falowodu. Co jest – jak już wspomniałem – bardzo łatwe. Na końcu tego wszystkiego jest oczywiście wysoka jakość wykonania, która charakteryzuje produkty tej marki, dając użytkownikom gwarancję, iż głośniki będą długo spełniać swoją rolę.
TEKST: Dariusz Mazurowski, „AVIntegracje”

1 dzień temu







