
W ostatnich miesiącach księgarnia Nexto znacznie ograniczyła działanie programu Premium.
Przypomnijmy: program lojalnościowy, znany jako Klub Nexto Premium ruszył w maju 2017. jeżeli kupiliśmy subskrypcję na pół roku lub rok, dostawaliśmy 40% zniżki na e-booki i audiobooki oraz 15% na prasę. Co więcej, przy wyjątkowych okazjach rabat rósł choćby do 50% – ostatnia taka akcja miała miejsce w kwietniu 2025.
Rewolucją było to, iż zniżki łączyły się kaskadowo z większością promocji. Tak więc, jeżeli książka była w promocji -40%, wtedy mieliśmy dodatkowe 40% zniżki od obniżonej ceny, a nasz łączny rabat wynosił 64%. Bardzo często dawało to najlepsze dostępne ceny.
Gdy księgarnia zaprezentowała Premium w 2017, pisałem, iż „odpalili petardę, która może sporo namieszać na całym rynku”. No i tak się stało. Nexto, które było wprawdzie pionierem rynku e-booków, ale miało dość archaiczną stronę, nagle przedostało się do ścisłej czołówki. Przypuszczam, iż bardzo wielu z Was korzystało z Premium.
Klub Nexto Premium działał na tych zasadach przez prawie osiem lat. Wprawdzie roczna cena abonamentu była w międzyczasie podnoszona, ale średnio raz w roku zdarzały się promocje na przedłużenie subskrypcji.
Jednak w ostatnich miesiącach coś zaczęło się zmieniać.
Rabat globalny i ograniczenie Premium
Jak wspomniałem, dotąd Premium łączyło się z większością promocji, z wyłączeniem tych, które wykorzystywały kody rabatowe, np. tzw. Okazja dnia, czy też coroczne kalendarze adwentowe.
W tym roku Nexto wprowadziło tzw. „rabat globalny”, czyli obniżki nie łączące się z innymi promocjami. Sama konstrukcja nie była nowym wynalazkiem, bo podobny rabat był już wcześniej – jeżeli nie wykupiliśmy Premium, to książki czasami miały 5-7% ogólnej zniżki, tak aby odwiedzających nie straszyć ceną nominalną.
Nowością jest to, iż w 2025 rabat globalny zaczął wynosić czasami 20-40%, a choćby więcej. Podczas pierwszych z takich promocji zdarzyło się nawet, iż cena dla posiadaczy Premium była wyższa (!) niż bez tego programu. To zostało poprawione i teraz subskrybenci Premium zawsze mają dodatkowe kilka procent mniej, choćby jeżeli rabat globalny przekracza 40%.
Promocji łączących się z Premium było coraz mniej, a w tej chwili na stronie głównej Nexto nie ma już żadnej. Na przykład wszystkie promocje z okazji Black Month są na „rabat globalny”.
Co więcej – programu Nexto Premium nie da się już kupić – dawna strona sprzedażowa przekierowuje na stronę główną. W tym momencie nie da się go też przedłużyć. Ze strony naszego konta zniknęły opcje przedłużenia.

Co się stało?
Odpowiedź księgarni
Parę dni temu wysłałem zapytanie do Nexto, w którym pytałem o przyczyny zmian oraz o przyszłość programu i jego ewentualne wygaszenie.
Otrzymałem odpowiedź, którą cytuję w całości:
Dynamicznie zmieniające się warunki rynkowe w obszarze sprzedaży audiobooków oraz ebooków wymuszają na nas dostosowanie polityki promocji i rabatowania, celem osiągnięcia zakładanej rentowność ofert, w tym obszarze biznesowym. Z tego względu również część rabatów globalnych nie łączy się w tej chwili z programem Nexto Premium.
Jednocześnie chcemy podkreślić, iż zasady działania programu pozostają niezmienione- wszystkie aktywne karty Premium przez cały czas zapewniają rabaty 40% na ebooki i audiobooki oraz 15% na e-prasę.
Program Nexto Premium nie jest wygaszany i pozostaje częścią naszej oferty. choćby w przypadku ewentualnych zmian w przyszłości wszystkie obowiązujące abonamenty zachowałyby pełną funkcjonalność do końca ich ważności, niezależnie od długości wykupionego okresu.
Odpowiedź nie wyjaśnia wszystkich wątpliwości, ale widzimy tu dwie rzeczy:
- Stosowanie „rabatu globalnego” jest wymuszone przez warunki rynkowe. Inaczej mówiąc – promocje z Premium się nie opłacały.
- Podstawowe zasady klubu Premium będą niezmienne, czyli 40% od ceny nominalnej e-booków i audiobooków.
Zanim zaczniemy się zastanawiać „dlaczego”, to popatrzmy jeszcze do regulaminu.
Czy Nexto może zrobić taką zmianę?
Rabat globalny zdefiniowany został w regulaminie księgarni Nexto w paragrafie 12:
Rabat Globalny uprawnia do zakupu Produktu lub grupy Produktów z rabatem zdefiniowanym na karcie danego Produktu i prezentowanym podczas zakupu. Wartość Rabatu Globalnego definiuje Administrator. Rabat Globalny nie łączy się z innymi zniżkami lub formami sprzedaży takimi jak: Klub Nexto Premium, Kody oraz inne promocje czasowe.
To samo czytamy w paragrafie 11, dotyczącym działania Nexto Premium.
Uprawnienia wynikające z członkostwa w Klubie Nexto Premium nie łączą się z Kodami oraz Rabatem Globalnym.
Cytuję tu regulamin w ostatniej wersji z 27 czerwca 2025, ale identyczne zapisy znalazły się też w wersji z października 2021. Ciekaw byłem, kiedy w regulaminie pojawił się w ogóle ten rabat globalny. jeżeli wierzyć Web Archive, to jeszcze w 2020 go nie było. Jest dopiero w wersji z maja 2021.
W komentarzach pojawiały się głosy, iż takie przycięcie Premium oznacza złamanie regulaminu czy też jest sprawą dla UOKiK. Wydaje mi się jednak, iż podstawy regulaminowe do takiego wykorzystania rabatu globalnego Nexto miało od ponad czterech lat. Zaznaczam, iż nie jest to opinia prawna, mówię o tym co przeczytałem.
Oczywiście jedną rzeczą są jest prawna „podkładka”, a drugą zaufanie klientów, którzy w swoim przekonaniu kupowali i przedłużali Premium, bo zakładali, iż promocje będą się łączyć.
Czemu się opłacało, a teraz się nie opłaca?
Jak wspomniałem, klub Nexto Premium przez ponad 8 lat był najlepszym programem lojalnościowych polskich księgarń z e-bookami. Owszem, wymagało wcześniejszej inwestycji, ale na tym to polega. Jak już wydasz raz pieniądze, to chcesz wydawać dalej, aby ostatecznie inwestycja się opłaciła.
Cieszyliśmy się nieraz zniżkami rzędu 64-70%, ale jednocześnie przedstawiciele innych księgarń, z którymi nieraz rozmawiałem łapali się za głowę i zastanawiali, w jaki sposób się to Nexto opłaca. No i jak się okazało, teraz to pytanie zadała sobie sama księgarnia.
Analiza opłacalności takiego programu nie jest prosta, bo wymaga tak naprawdę uwzględnienia każdego klienta, jego wszystkich wydatków i „cyklu życia” podczas posiadania abonamentu.
I tu dygresja. Znalazłem taki oto raport giełdowy spółki E-Kiosk, czyli właściciela Nexto z czerwca 2025:
Spółka powinna wykonać korektę dotychczasowego sprawozdania finansowego w związku z koniecznością dokonania retrospektywnego przekształcenia danych porównawczych za rok 2023 (w tym łączna korekta w pozycji zyski zatrzymane wynikająca z lat 2018-2022), która jest skutkiem nieprawidłowości przyjętego w Spółce mechanizmu rozliczeń międzyokresowych („RMK”) kosztów skutkującego istotnym zawyżeniem salda rozliczeń międzyokresowych kosztów na kwotę około 17,4 mln zł (stan na dzień 31.12.2024). Zawyżenie to powstało w wyniku błędnego algorytmu prowadzonego w arkuszu kalkulacyjnym MS Excel na podstawie, którego dokonywane było ustalanie kwoty przenoszonej na RMK części kosztów zakupu wydawnictw elektronicznych, których sprzedaż była realizowana w kolejnych miesiącach. Algorytm ten został wdrożony w grudniu 2018 roku i od tego czasu błąd narastał.
Otrzymałem ze spółki potwierdzenie, iż nie dotyczyło to Nexto, ale całej firmy. Skoro przez ponad pięć lat błędnie księgowano rozliczenia w wysokości ponad 17 milionów, możliwe, iż w innych kwestiach również jakiś „Excel” się mylił, no i wreszcie okazało się, iż Nexto Premium się tak nie opłaca, a księgarnia jest pod kreską.
Jaka będzie przyszłość Nexto Premium?
Zanim Nexto wprowadziło „rabat globalny”, widziałem iż próbują różnych podejść do promowania samego klubu Premium. Można było na przykład kupić Premium razem z prenumeratą Rzeczpospolitej. Można było na miesiąc (za 19 zł) przy zakupie książki. Najwyraźniej te wszystkie pomysły się nie sprawdziły, skoro w tej chwili oferta Premium całkowicie zniknęła.
Potrafię więc zrozumieć ruch księgarni, choć jednocześnie jako klient widzę, iż kupuję w Nexto ostatnio już wyraźnie rzadziej.
Owszem, są wydawcy, którzy promocji wyższych niż 40% nie mają praktycznie nigdy. Są to np. Zysk i S-ka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Oratio Recta, Tajfuny, Karakter albo Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Mając aktywne konto Premium mogę kupić od razu ich e-booki ze zniżką, na którą w innych księgarniach i tak się nie doczekam.
Ale w przypadku innych wydawców zwykle 40-50% prędzej czy później się trafi, a jak widzimy po ostatnim szaleństwie Znaku, zdarzają się promocje znacznie głębsze. Dlatego Nexto Premium, które nie łączy się z promocjami, jest zdecydowanie mniej atrakcyjne. Czy więc klienci zostaną, jeżeli wróci możliwość zakupu programu? A czy zostaną jeżeli program nie wróci?
Na koniec szybka ankieta. Pytam o ostatnie dwa miesiące. jeżeli nie pamiętacie, możecie sprawdzić w historii zamówień.
Note: There is a poll embedded within this post, please visit the site to participate in this post's poll.W artykule są linki afiliacyjne. Źródło ilustracji: Midjourney.












