LandSpace Technology, jedna z chińskich firm kosmicznych, ogłosiła zamiar wejścia na giełdę STAR Market w Szanghaju. Planowany debiut ma na celu wzmocnienie pozycji spółki w wyścigu o rakiety wielokrotnego użytku i dalszy rozwój technologii wynoszenia ładunków na orbitę.
Firma zasłynęła w lipcu 2023 roku, kiedy jej rakieta Zhuque‑2 jako pierwsza na świecie, wykorzystująca metan i ciekły tlen jako paliwo, osiągnęła orbitę. Był to kamień milowy w historii prywatnego sektora kosmicznego i sygnał, iż Chiny mają realnego konkurenta dla amerykańskich firm takich jak SpaceX.
LandSpace nie zwalnia tempa – w czerwcu 2025 roku przetestowała silnik pierwszego stopnia nowej rakiety Zhuque‑3, która będzie częściowo wielokrotnego użytku. Jej pierwszy start zaplanowano na drugą połowę roku. jeżeli zakończy się sukcesem, LandSpace stanie się drugim po SpaceX podmiotem zdolnym do odzyskiwania pierwszego stopnia rakiety orbitalnej.
Od momentu założenia w 2015 roku firma przyciąga znaczące inwestycje – od funduszy venture capital po rządowe fundusze rozwoju sektora MŚP. Tylko w ostatnich dwóch rundach finansowania pozyskała ponad miliard juanów na rozwój infrastruktury produkcyjnej i technologii rakietowych.
LandSpace ma już za sobą udane misje – m.in. w maju 2025 r., kiedy rakieta Zhuque‑2E wyniosła sześć satelitów na orbitę, wspierając m.in. systemy teledetekcji i monitorowania Ziemi.
Debiut giełdowy w Szanghaju to kolejny krok na drodze do wzmocnienia pozycji LandSpace jako lidera w chińskim sektorze kosmicznym. Dla Pekinu to również strategiczne ogniwo w budowie niezależności technologicznej i uniezależnienia się od zagranicznych dostawców systemów nośnych. Firma wpisuje się tym samym w długofalową strategię Chin, by do 2030 roku zbudować pełnoprawny, niezależny przemysł kosmiczny z silnym komponentem prywatnym. jeżeli IPO zakończy się sukcesem, LandSpace może przyspieszyć rozwój swojego programu rakiet wielokrotnego użytku i zwiększyć zdolności wynoszenia satelitów – zarówno dla klientów cywilnych, jak i państwowych.