Onyx Ashanti zyskał sporą popularność od czasu swojego wykładu na TED „This is Beatjazz”. Beatjazz to… cóż, jest to „wielowymiarowa koncepcja ekspresji” ewoluująca wokół słów „beat” i „jazz”. Wiąże się to z zestawem unikalnych, zaprojektowanych w CAD urządzeń sterujących i systemu osadzonego w artystycznym spektaklu, obejmującym oczywiście dźwięk, projekcję wizualizacji, sekwencjonowanie kolorów światła i robotyczne sprzężenie zwrotne parametrów. Brzmi skomplikowanie? Jest, choćby dla Ashanti, która postrzega to jako eksplorację możliwości, jakie daje oprogramowanie open source, elektronika i technologia druku 3d. Ten film wyjaśnia, czym jest i czym się zajmuje Beatjazz.
Kwestia tego, czym jest but
Z umysłu Onyx Ashanti pochodzą wydrukowane w 3D buty, które podważają niemal wszystko co o nich wiedzieliśmy. Buty chronią Twoje stopy, zapewniają kostkom dodatkową stabilizację, a dla niektórych są wyznacznikiem mody i symbolem statusu, w zależności od wyboru ich właściciela. Buty są zwykle wykonane z tkaniny, skóry lub siatki. choćby buty ortopedyczne są skonstruowane w ten sam sposób.
Jednak Ashanti uważa, iż buty, jakie znamy, nie są dobre dla naszych stóp i naszej postawy, zmuszając nasze ciało do nienaturalnej postawy i ruchu. Tak jak nie jesteśmy stworzeni do siedzenia na krześle biurowym 40 godzin w tygodniu, tak wydaje się, iż powinniśmy poważnie zastanowić się, czy chcemy przez cały czas nosić tradycyjne buty. Nasze ciało jest stworzone do chodzenia stawiając kroki na kulach przedniej stopy. Buty sprawiają, iż stopy lądują najpierw na pięcie, a następnie przetaczają się w kierunku przodu stopy. Patrząc na anatomię stopy, nie tak ma być i to szkodzi.
Ashanti uznał, iż trzeba od podstaw przemyśleć, co będzie nosił na nogach. Po trwającym około czterech lat procesie projektowania, uważa, iż ma dobrą bazę do pracy. Jego Exo-Foot ma przednią część stopy przypominającą sandał. Składa się z zawiasowej pięty, która swobodnie się obraca, połączonej z śródstopiem przez zawias pod kostką, połączony z zawiasem śródstopia, połączony z mechanicznym przodostopiem, który poruszał się płynnie z przedstopiem. Przy takiej ilości zawiasów jest on „biomechanicznie zgodny” jak to określa Ashanti, więc nie zakłóca naturalnego ruchu chodzenia.
Wieczne prowizoryczne rozwiązanie?
Kolejne kroki Ashanti z exo foot? Używanie ich! Chodzenie i obserwowanie, które części się psują lub uwierają, a następnie zrobienie kolejnej ulepszonej wersji. w tej chwili cała konstrukcja jest łączona na zatrzaski, więc jeżeli jeden z przegubów zawiedzie, Ashanti może być zmuszona do ponownego przemyślenia, przeprojektowania lub po prostu ponownego wydrukowania.
Materiał, którego używa Ashanti to nylon klasy niemal przemysłowej, drukowany w bardzo wysokich temperaturach, aby warstwy idealnie się sklejały. Jak dotąd jest to materiał bardzo odporny na ścieranie, a także bardzo wytrzymały, ale może być elastyczny, jeżeli wydrukuje się go wystarczająco cienko. Do bardziej elastycznych, amortyzujących części Ashanti używa Eco-Flex PLA, który jest bardziej gumowy niż zwykły filament PLA.
Cały proces jest dobrze udokumentowany na stronie Ashanti. Spodziewam się, iż pliki 3D zostaną udostępnione gdzieś w przyszłości, ponieważ ich twórca jest silnym ambasadorem ruchu open source i samozwańczym „dzieckiem internetu”. Poczekajmy tylko, aż poczuje się na tyle komfortowo, by puścić swoje dzieło luzem na stopy innych ludzi.
Kiedy Exo-Foot będzie gotowy do zastąpienia butów, Ashanti chce zbadać, co jest możliwe z tą platformą. Marzy o bezzaciskowych klipsach do pedałów i programowalnych światłach do jazdy na rowerze, ale w dłuższej perspektywie chce wdrożyć swoje stopy do systemu Beatjazz
Żródło: https://all3dp.com