BLIK wygrywa z kartami – 318% więcej transakcji w e-commerce

2 godzin temu

BLIK wciąż bije rekordy popularności. W pierwszej połowie 2025 r. użytkownicy zrealizowali nim 1,39 mld transakcji o wartości 207,3 mld zł. Mobilny system płatności nie tylko rośnie o ponad 20% rok do roku, ale też coraz wyraźniej dystansuje karty płatnicze w polskim e-commerce.

Nawet 8 mln transakcji dziennie

Polacy coraz chętniej wybierają płatności mobilne zamiast kart. Według danych Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK, w pierwszym półroczu 2025 r. zrealizowano 1 392 mln transakcji, co oznacza wzrost o 24% rok do roku. Ich łączna wartość wyniosła 207,3 mld zł i była wyższa o 31% niż rok wcześniej.

„Od początku tego roku do końca czerwca nasi użytkownicy płacili blikiem niemal 1,4 mld razy, czyli średnio 8 mln razy dziennie” – podkreśliła Katarzyna Matuszczyk, członek zarządu PSP, podczas prezentacji wyników.

Średnia miesięczna aktywność użytkownika wzrosła do 13 transakcji wobec 11 rok wcześniej. Jednocześnie średnia wartość pojedynczej operacji utrzymała się na stabilnym poziomie 149 zł.

E-commerce liderem, przelew na telefon zyskuje

Najwięcej transakcji wciąż przypada na zakupy internetowe, które odpowiadają za 47,5% całego wolumenu. W pierwszych sześciu miesiącach roku użytkownicy zrealizowali 661,6 mln płatności e-commerce o wartości 102,4 mld zł. Choć udział tego kanału lekko spadł względem roku 2024, zyskał drugi najpopularniejszy typ operacji – przelew na telefon, który stanowi 25,5% wszystkich płatności.

Dane jasno pokazują, iż w polskim handlu online BLIK jest bezkonkurencyjny. W pierwszym kwartale 2025 r. liczba transakcji BLIK-iem była o 318% wyższa niż kartami (325 mln wobec 77,8 mln). Różnica w wartości również jest ogromna – 49,5 mld zł płatności BLIK-iem wobec 13,8 mld zł kartami, co oznacza przewagę na poziomie 259%.

Coraz większa baza użytkowników

Na koniec czerwca liczba aktywnych użytkowników BLIK-a wyniosła 19,4 mln, co oznacza wzrost o 15% rok do roku. To właśnie szeroka baza klientów i rosnąca częstotliwość korzystania sprawiają, iż system staje się dominującym standardem płatności mobilnych w Polsce.

Za rozwój BLIK-a odpowiada spółka Polski Standard Płatności, której udziałowcami są największe banki komercyjne w kraju oraz Mastercard.

Idź do oryginalnego materiału