Blender rozpoczyna ekspansję na tablety od iPada. To będzie pełna wersja, nie uproszczona apka

22 godzin temu

Fundacja Blender ogłosiła, iż rozpoczyna proces adaptacji swojego systemu do grafiki 3D na urządzenia z ekranem dotykowym. Pierwszą platformą, która otrzyma w pełni funkcjonalną wersję programu, będzie Apple iPad Pro z rysikiem Apple Pencil.

To początek szerszej strategii, która w przyszłości ma objąć także tablety z systemem Android i inne urządzenia graficzne. Co najważniejsze, celem jest przeniesienie pełnej mocy Blendera, a nie tworzenie uproszczonej aplikacji.

Decyzja podyktowana jest rosnącą rolą tabletów jako podstawowych narzędzi pracy, a celem jest uczynienie technologii 3D bardziej dostępną. Co istotne, twórcy nie zamierzają upraszczać programu w celu dotarcia do nowych użytkowników; projekt skierowany jest do obecnych użytkowników Blendera, którzy chcą wykorzystywać program do specjalistycznych zadań.

Aby dostosować program do pracy bez klawiatury i myszy, interfejs użytkownika przejdzie znaczące zmiany, aby sprostać wyzwaniom takim jak mniejsza przestrzeń robocza i obsługa dotyku oraz rysika. Wstępne makiety pokazują m.in. nowe menu kołowe (tzw. wheel menu) do szybkiego dostępu do klawiszy modyfikatorów oraz specjalną nakładkę z podręcznymi skrótami. Główne edytory, takie jak Outliner czy panel adekwatności, mają być dostępne w formie tymczasowych, pływających okien, co jest kompromisem między zachowaniem funkcjonalności a maksymalizacją przestrzeni roboczej.

W pierwszej kolejności deweloperzy skupią się na zaimplementowaniu podstawowej obsługi obiektów, a w dalszej kolejności na narzędziach Grease Pencil do animacji 2D i storyboardingu. Wiele z planowanych usprawnień interfejsu, jak np. ikony w bocznych zakładkach czy nowy edytor szybkich ulubionych, trafi również do desktopowej wersji programu. Prace deweloperskie będą prowadzone w osobnej gałęzi projektu, a fundacja zaprasza do współpracy doświadczonych programistów.

Pierwsze demo technologiczne działającego Blendera na iPadzie Pro zostanie zaprezentowane na konferencji SIGGRAPH 2025 w Vancouver, która ruszy już niebawem (28 lipca br.). Tuż po tym wydarzeniu w siedzibie Blendera w Amsterdamie odbędą się warsztaty, które pomogą dopracować projekt i dalsze kroki. Cały proces rozwoju można śledzić na oficjalnych kanałach deweloperskich projektu. Więcej informacji w oficjalnym źródle.

Jeśli artykuł Blender rozpoczyna ekspansję na tablety od iPada. To będzie pełna wersja, nie uproszczona apka nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału