
Fundacja Blender ogłosiła, iż rozpoczyna proces adaptacji swojego systemu do grafiki 3D na urządzenia z ekranem dotykowym. Pierwszą platformą, która otrzyma w pełni funkcjonalną wersję programu, będzie Apple iPad Pro z rysikiem Apple Pencil.
To początek szerszej strategii, która w przyszłości ma objąć także tablety z systemem Android i inne urządzenia graficzne. Co najważniejsze, celem jest przeniesienie pełnej mocy Blendera, a nie tworzenie uproszczonej aplikacji.
Decyzja podyktowana jest rosnącą rolą tabletów jako podstawowych narzędzi pracy, a celem jest uczynienie technologii 3D bardziej dostępną. Co istotne, twórcy nie zamierzają upraszczać programu w celu dotarcia do nowych użytkowników; projekt skierowany jest do obecnych użytkowników Blendera, którzy chcą wykorzystywać program do specjalistycznych zadań.
Aby dostosować program do pracy bez klawiatury i myszy, interfejs użytkownika przejdzie znaczące zmiany, aby sprostać wyzwaniom takim jak mniejsza przestrzeń robocza i obsługa dotyku oraz rysika. Wstępne makiety pokazują m.in. nowe menu kołowe (tzw. wheel menu) do szybkiego dostępu do klawiszy modyfikatorów oraz specjalną nakładkę z podręcznymi skrótami. Główne edytory, takie jak Outliner czy panel adekwatności, mają być dostępne w formie tymczasowych, pływających okien, co jest kompromisem między zachowaniem funkcjonalności a maksymalizacją przestrzeni roboczej.
W pierwszej kolejności deweloperzy skupią się na zaimplementowaniu podstawowej obsługi obiektów, a w dalszej kolejności na narzędziach Grease Pencil do animacji 2D i storyboardingu. Wiele z planowanych usprawnień interfejsu, jak np. ikony w bocznych zakładkach czy nowy edytor szybkich ulubionych, trafi również do desktopowej wersji programu. Prace deweloperskie będą prowadzone w osobnej gałęzi projektu, a fundacja zaprasza do współpracy doświadczonych programistów.
Pierwsze demo technologiczne działającego Blendera na iPadzie Pro zostanie zaprezentowane na konferencji SIGGRAPH 2025 w Vancouver, która ruszy już niebawem (28 lipca br.). Tuż po tym wydarzeniu w siedzibie Blendera w Amsterdamie odbędą się warsztaty, które pomogą dopracować projekt i dalsze kroki. Cały proces rozwoju można śledzić na oficjalnych kanałach deweloperskich projektu. Więcej informacji w oficjalnym źródle.
Jeśli artykuł Blender rozpoczyna ekspansję na tablety od iPada. To będzie pełna wersja, nie uproszczona apka nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.