Blender 5.0 oficjalnie. Przełom w kolorach i koniec wsparcia dla starszych Maców

9 godzin temu

Po miesiącach oczekiwania, Fundacja Blendera udostępniła wersję 5.0 swojego flagowego programu do grafiki 3D. Zazwyczaj, w branży software’owej, zmiana głównej cyferki wydania na wyższą zwiastuje solidny update. Tak jest i tym razem: dostajemy potężne narzędzia do pracy z kolorem i lepszą wydajność, ale płacimy za to wyższymi wymaganiami sprzętowymi. Użytkownicy starszych komputerów Apple mogą poczuć się rozczarowani.

Blender 5.0 gotowy do pobrania

Najważniejszą zmianą techniczną w Blender 5.0 jest zupełnie nowe podejście do wyświetlania obrazu. Program wprowadza pełne wsparcie dla HDR (High Dynamic Range). Oznacza to, iż jeżeli posiadasz nowszy monitor, wspierający tę technologię, twoje projekty będą miały o wiele bardziej realistyczny kontrast i jasność.

Co ciekawe, na szczególną uwagę zasługuje tu ukłon w stronę użytkowników systemu Linux. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii (backend Vulkand na Waylandzie), Blender na Linuxie potrafi w końcu wyświetlać szeroką gamę kolorów bez błędów.

Dla profesjonalistów kluczowa jest informacja o natywnym wsparciu dla standardów ACES 1.3 i 2.0. Wcześniej trzeba było to konfigurować manualnie, a teraz Blender ma to w standardzie.

Źródło: 9to5Linux

Co nowego „pod maską”?

Twórcy zadbali o to, aby praca była szybsza. Wprowadzono nowy sposób kompresji danych (algorytm Zstd). W praktyce oznacza to, iż pliki z zapisanymi symulacjami fizyki zajmują mniej miejsca na dysku i wczytują się szybciej.

Z perspektywy “zwykłego użytkownika”, świetną nowością może okazać się wbudowana paczka “Human base mesh”. Do tej pory, żeby wstawić do sceny realistyczną postać ludzką, trzeba było szukać modeli w sieci. Teraz podstawowe modele i szkielety są dostępne bezpośrednio w programie – idealne, gdy potrzebujemy gwałtownie stworzyć postać do tła lub sprawdzić proporcje sceny.

Blender 5.0: Wymagania techniczne

Niestety, jak to zwykle bywa, postęp technologiczny wymusza pewne zasady. Nie inaczej jest w tym wypadku, dlatego warto być świadomym kilku kwestii:

  • Koniec ery Intela na komputerach Mac. Blender 5.0 nie wspiera już komputerów Apple z procesorami Intel. Posiadacze MacBooków lub komputerów stacjonarnych typu Mac, sprzed ery serii “M”, nie będą mogli skorzystać z najnowszej wersji systemu
  • Wyższe wymagania dla PC. Aby uruchomić program, potencjalny użytkownik potrzebuje karty graficznej, co najmniej NVIDIA GeForce z serii 900, AMD GCN 4. generacji lub układu Intel Kaby Lake. Starsze układy definitywnie odpadają.

Warto mieć również na uwadze, żę ze względu na zmiany w kodzie (API Python), wiele wtyczek może z początku przestać działać, dopóki ich twórcy nie wydadzą stosownych aktualizacji.

Czy warto aktualizować?

Blender 5.0 to praca na jeszcze wyższym poziomie. Lepsze kolory, czystszy interfejs (usunięto ponad 300 zbędnych ustawień) i nowoczesne technologie “od kuchni”. jeżeli sprzęt, na którym pracujemy spełnia nowe wymagania, warto zainstalować aktualizację, pamiętając jednak o zrobieniu kopii zapasowej swoich projektów.

Pobierz:

Dla zainteresowanych, umieszczam poniżej godzinny materiał wideo z oficjalnego kanału Blender w serwisie YouTube. Można zapoznać się w nim z nowościami, jakie niesie za sobą aktualizacja, jeszcze przed wdrożeniem systemu na własnym komputerze.

Źródło: 9to5Linux / Zdj. otwierające: itsfoss

Windows ma już 40 lat. Czy faktycznie bardzo się zmienił?
Blendergrafika 3Dlinuxwindows
Idź do oryginalnego materiału