Blender 5.0 Beta zadebiutował, przygotowując grunt pod pełną wersję, która ukaże się 11 listopada 2025 roku. Aktualizacja programu do modelowania 3D wprowadza zmiany w interfejsie, wydajności i renderingu, czyniąc go jeszcze bardziej konkurencyjnym wobec alternatyw – choćby tych płatnych. Jednak zmiany pociągają ze sobą konieczność stosowania lepszych kart graficznych.
Ulepszenia silników EEVEE i Cycles oraz wsparcie dla HDR to tylko niektóre z nowości. Jak podaje zespół Blendera, beta zawiera niemal wszystkie planowane funkcje i jest dostępna na Linux, macOS oraz Windows.
Ulepszenia interfejsu
Blender 5.0 wprowadza subtelne, ale przydatne zmiany w interfejsie. Węzły mają teraz mniejszy cień, co poprawia czytelność, a domyślny układ workspace’u pokazuje widok 3D, panel adekwatności, outliner i arkusz animacji (dope sheet) zamiast osi czasu.
Dodano opcję dostępności, wyłączającą nieistotne animacje. Zarządzanie oknami i paskami bocznymi zyskało snapping, a okna tymczasowe zapamiętują rozmiar i kształt. Usunięto ponad 300 ustawień niestandardowych motywów, upraszczając personalizację.

Wydajność i rendering
Pod maską Blender 5.0 wspiera HDR i szeroką gamę kolorów dla wideo i obrazów. Silnik Cycles lepiej renderuje rozpraszanie podpowierzchniowe (subsurface scattering), dzięki czemu można uzyskać lepsze efekty prześwitywania światła przykładowo przez skórę. Zarówno Cycles jak i EEVEE wspierają teraz usuwanie niewidocznych powierzchni (backface culling). Symulacje dymu i ognia zużywają mniej pamięci dzięki NanoVDB, a renderowanie wolumetryczne generuje mniej artefaktów. Denoiser OptiX zapewnia wyższą jakość obrazu.
Wszystkie te zmiany mają jednak swoją cenę. Blender wymaga teraz nowszych GPU: Nvidia od serii GeForce 900, AMD od GCN 4 i Intel od Kaby Lake. To ograniczenie z pewnością dotknie użytkowników starszego sprzętu.
Workflow węzłów zyskał także nowe funkcje. Te zmiany sprawiają, iż modelowanie w Blenderze jest szybsze i bardziej intuicyjne. Zespół twierdzi, iż nowe modyfikatory dają twórcom większą elastyczność, szczególnie w projektach wymagających złożonej geometrii, jak gry czy animacje.
O wszystkich zmianach można przeczytać na tej stronie.
Źródło: Blender