Przedstawiciele banku PKO BP dali znać o popularności Black Friday na terenie naszego kraju. Okazuje się, iż w ten dzień od lat nie maleje zakupowa gorączka. Zauważalny jest bowiem dynamiczny wzrost liczby transakcji kartami oraz BLIK – zarówno w sklepach stacjonarnych oraz internetowych. Opublikowane statystyki rzucają nowe światło na obchodzenie zakupowego święta przez Polaków. Brak szokujących wyprzedaży zdaje się im całkowicie nie przeszkadzać – wydają bowiem pieniądze coraz bardziej ochoczo z każdym kolejnym rokiem.
Black Friday to w Polsce ogromny szał zakupowy
Na temat promocji z okazji Black Friday nie omieszkaliśmy Was poinformować co najmniej kilkukrotnie. Rabatami zaskoczyło chociażby Allegro oferując użytkownikom elektronikę po naprawdę atrakcyjnej cenie. Trudno też przejść obojętnie obok smartwatcha Amazfit dostępnego w rekordowo niskiej cenie – jeżeli szukaliście interesującego zegarka inteligentnego, to warto dać mu szansę.
- Sprawdź także: mBank zmienia zasady przelewów internetowych. To się zmieni
PKO BP opublikowało raport dowodzący, iż Black Friday cieszy się w naszym kraju ogromnym zainteresowaniem. Widać to szczególnie, gdy zwrócimy uwagę na liczbę transakcji dokonanych od 2019 do 2023 roku. Analiza obejmuje zarówno płatności za zakupy w sklepach fizycznych i internetowych (przy użyciu kart debetowych, kredytowych oraz metody BLIK). Polacy niezmiernie chętnie dokonują zakupów kuszeni mniej lub bardziej atrakcyjnymi przecenami. Teraz czas przyjrzeć się konkretnym liczbom.
Nadal królują karty debetowe i kredytowe. Na przestrzeni lat liczba dokonywanych transakcji wzrosła o 65 procent, co robi ogromne wrażenie. Black Friday w 2019 roku wyróżniał się 2 mln 34 tys. tego typu płatnościami, natomiast w tym samym okresie 2023 roku zapłacono około 3 mln 356 tys. razy. BLIK co prawda jeszcze nie dogonił tych rezultatów, ale w jego przypadku znacznie bardziej imponuje zachodząca dynamika wzrostu. Nastąpił bowiem niemalże trzykrotny wzrost wykorzystywania tej metody (o 291 procent).
Black Friday w 2019 roku zakończył się 319 tys. transakcjami, natomiast podczas zakupowego święta w 2023 roku dokonano tych płatności już 1 mln 250 tys. Istnieje więc ogromna szansa, iż przy publikacji podobnej analizy w przyszłym roku ten wzrost jeszcze bardziej się zarysuje. Trudno mi sobie wyobrazić, by BLIK nagle przestał interesować polskich konsumentów. To coraz częściej domyślny sposób płatności, zwłaszcza w internecie.
Popularny jest również Cyber Monday, gdzie w 2019 roku dokonano kartami 1 mln 909 tys. transakcji, natomiast w 2023 roku już ponad 3 mln (wzrost na poziomie 58 procent). Podobnie ma się sprawa z BLIK, gdzie w 2019 roku dokonano wyłącznie 281 tys. płatności, natomiast w 2023 roku około 1 mln 200 tys. transakcji. To także ogromny, ponad trzykrotny, wzrost.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Warto oczywiście mieć na uwadze, iż mówimy wyłącznie o płatnościach dokonanych przez klientów banku PKO BP – ogólna liczba transakcji zrealizowanych przez klientów wszystkich podmiotów działających w Polsce jest prawdopodobnie znacznie wyższa. Niezależnie od osobistej przynależności do konkretnej placówki, należy pamiętać o kilku zasadach obowiązujących zwłaszcza podczas tego typu gorączek zakupowych.
Zastrzeganie karty po po zgubieniu/kradzieży albo utracie telefonu komórkowego. Przedmioty te trzymajcie koniecznie w bezpiecznym miejscu podczas wędrówki po miejscach publicznych. Nie stosujcie również tego samego PIN-u do każdej z posiadanych kart. jeżeli zaś chodzi o zakupy internetowe, to róbcie je wyłącznie w sprawdzonych miejscach.
- Przeczytaj również: Revolut: płatności BLIK dostępne są już u większości użytkowników aplikacji
Black Friday na terenie Polski to więc niezwykle popularne święto. Osoby biorące w nim udział ostrzegamy jednak przed fikcyjnymi promocjami. Koniecznie sprawdzajcie historię cen kupowanych produktów.
Źródło: PKO BP / Zdjęcie otwierające: unsplash.com (@blakewisz)