Baldur’s Gate 3. Test wydajności kart graficznych

10 miesięcy temu

Jaki komputer do Baldur’s Gate 3? Lepsza karta graficzna AMD Radeon czy NVIDIA GeForce? Jakie są różnice w grafice? Ile potrzeba pamięci VRAM? Jaki procesor? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w naszym dzisiejszym teście.

Baldur’s Gate 3 to gra z gatunku cRPG, która debiutowała na rynku 3 sierpnia 2023 roku. Jest to trzecia odsłona kultowej serii sprzed ponad 20 lat. Za tytuł tym razem odpowiadało Larian Studios, które znane jest głownie z serii Divinity. Mamy tutaj do czynienia z autorskim systemem oraz mechaniką czerpiącą całymi garściami z papierowego Dungeons & Dragons 5e. Gra wydana została zarówno na PC, jak i konsole Sony PlayStation 5.

Gra była dostępna w tzw. Early Access od października 2020 roku, a twórcy słuchali sugestii fanów i na bieżąco wprowadzali zmiany i poprawki. Fabuła Baldur’s Gate 3 dzieje się ponad 120 lat po wydarzeniach z Baldur’s Gate II: Cienie Amn. Możemy tutaj wybrać jednego z predefiniowanych bohater albo stworzyć własnego. Nie zdradzając niczego można powiedzieć, iż gra rozpoczyna się na statku Illithdów i dotyczy ceramorfozy, czyli zamiany w łupieżcę umysłów. Naszym zadaniem jest powstrzymanie tego procesu i rozwikłanie tajemnicy.

Jak wspomniano wcześniej Baldur’s Gate 3 oparto na autorskim Divinity Engine 4.0, który jest zmodyfikowaną wersją silnika znanego z Divinity: Orginal Sin 2. Tym razem mamy do wyboru dwa API – popularny DirectX 11 oraz rzadszy Vulkan. Nie zabrakło też wsparcia technologii NVIDIA DLSS oraz AMD FSR, ale w starszych wersjach. W dzisiejszej publikacji skupimy się na wydajności kart graficznych AMD Radeon, NVIDIA GeForce oraz Intel ARC w różnych rozdzielczościach. Sprawdzimy też ile gra potrzebuje (alokuje) pamięci VRAM.

Zanim przejdziemy do wykresów z FPS warto rzucić okiem jakie są różnice między dostępnymi ustawieniami graficznymi. Do wyboru są klasycznie cztery profile – niskie, średnie, wysokie i ultra. Prócz tego gracz ma oczywiście możliwość zmiany ustawień we własnym zakresie. Zasadniczo gra wygląda ładnie we wszystkich scenariuszach, zwłaszcza, iż przez większość czasu operujemy z oddaloną kamerą. O ile różnice między profilem niskim i ultra są wyraźne, tak granice pomiędzy średnim i wysokim czy wysokim i ultra dość gwałtownie się zacierają.

Najłatwiej wyłapać niuanse graficzne podczas rozmów z NPC, gdy kamera jest przybliżona na jedną z postaci. Prócz tego różnice objawiają się w bujności roślinności (głównie trawa, kwiaty), włosach postaci i futrze zwierząt, pajęczynach oraz cieniach. Nie można też oczywiście zapomnieć o rozdzielczości tekstur (skały, drewno, ozdobniki).

Nasze testy przeprowadzane były na aktualnym systemie Windows 10. Gra miała zainstalowane wszystkie wydane poprawki, a sterowniki od AMD, NVIDII i Intela były w najnowszej dostępnej wersji. Korzystaliśmy z domyślnego profilu ultra, tak by jak najmocniej obciążyć karty graficzne. W niższych ustawieniach wyniki będą tylko lepsze. Platforma testowa prezentowała się następująco:

Procesor:Intel Core i9-13900K (24R/32W, do 5,8 GHz)
Płyta główna:GIGABYTE Z690 Gaming X
Pamięć RAM:G.SKILL Trident Z5 RGB (6600 MHz, CL 30, 2x 16 GB)
Chłodzenie:Alphacool Core Ocean T38 (420 mm)
Obudowa:Phanteks Eclipse P600S
Zasilacz:Fractal Ion+ 2 (860 W, 80 PLUS Platinum)

Baldur’s Gate 3 nie ma dużych wymagań pod względem ilości pamięci w karcie graficznej. Na ustawieniach niskich wystarczą choćby starsze i tańsze układy, bowiem mowa o wartościach około 3-4 GB. Osoby decydujące się na najwyższe ustawienia graficzne potrzebują jednak już karty wyposażonej w 6 GB pamięci VRAM. W obu przypadkach zdecydowanie lepiej się trzymać API DirectX 12, bowiem Vulkan zdaje się gorzej zarządzać pamięcią – tutaj alokacja przekraczała często 6 GB. Jednak ze względu na niszowość Vulkana nie zdecydowaliśmy się umieszczać tych wyników na wykresach by nie zmniejszać ich czytelności.

W przypadku rozdzielczości Full HD w Baldur’s Gate 3 wystarczy zasadniczo każda, choćby najtańsza karta graficzna wydana w ostatnich latach. Mimo ustawień Ultra większość układów AMD i NVIDII generuje grubo powyżej 60 FPS. A w przypadku wyjątków takich jak Radeon RX 6500 XT wystarczy zmiana kilku ustawień na nieco niższe lub odpalenie AMD FSR. Warto mieć jednak na uwadze, iż są pewne sceny, gdzie minimalny FPS potrafi mocno spaść.

Użytkownicy monitorów 4K muszą już posiadać znacznie wydajniejsze karty graficzne. By zapewnić stałe 60 FPS potrzeba układów z średniego i wysokiego segmentu cenowego, czyli coś pokroju GeForce RTX 4070. Oczywiście ponownie można sięgnąć po upłynniacze obrazu jak NVIDIA DLSS czy AMD FSR, ale znacznie lepiej zmniejszyć ustawienia dotyczące cieni czy odległości renderingu. Co więcej Baldur’s Gate 3 jest jedną z tych gier, gdzie choćby 30 FPS wydaje się komfortowe.

Najnowsza gra Larian Studios prezentuje się świetnie, a grafika została idealnie dobrana do izometrycznego cRPG z rzutem górnym. Co więcej autorski silnik i jego znajomość pozwala na zaoferowanie dobrej optymalizacji. Gracze mają do wyboru dwa API – DirectX 11 oraz Vulkan. Użytkownicy Windowsa zdecydowanie powinni wybierać DX11 bo ogólna wydajność jest lepsza, a wymagania względem ilości pamięci VRAM niższe. Vulkan jest raczej opcją zapasową dla zwolenników Linuxa lub w razie problemów z DirectX 11.

W przypadku rozdzielczości Full HD posiadacze kart graficznych z serii AMD Radeon RX 6000, GeForce RTX 3000 oraz nowszych śmiało mogą od razu wybierać najwyższe ustawienia. Użytkownicy nieco starszych sprzętów powinni zdecydować się na średni lub niski profil. Tak czy siak osiągnięcie 60 FPS nie stanowi żadnego problemu, a miejsc gdzie pojawiają się spadki klatkażu jest niewiele. Tradycyjnie gorzej sprawa ma się z rozdzielczością 4K – tutaj wymagania sprzętowe znacznie rosną.

Chociaż to nie było tematem dzisiejszej publikacji to warto na koniec podkreślić, iż Baldur’s Gate 3 mocno korzysta z procesora. Widoczne jest to zwłaszcza w bardziej zatłoczonych lokacjach z większa liczbą mieszkańców – np. obozowisko goblinów czy druidzki gaj w pierwszym akcie. Często to CPU może okazać się wąskim gardłem, a nie GPU. Zwłaszcza, jeżeli korzystacie ze starszej jednostki. Naszym zdaniem do komfortowego grania minimum to procesor z 4-rdzeniami i 4-wątkami, ale zdecydowanie lepiej sprawdzą się tutaj jednostki 6- i więcej rdzeniowe z wysokim zegarem.

A co z warstwą fabularną? To musicie ocenić samemu. Ale Baldur’s Gate 3 to prawdopodobnie najlepsza gra tego roku, która zapewni Wam długie godziny rozrywki. Co więcej za sprawą wielu tajemnic i wyborów jest tutaj spory potencjał na przechodzenie jej więcej niż raz. Potwierdzają to zarówno profesjonalne recenzje, jak i opinie graczy. Aktualnie ponad 95% graczy ocenia ten tytuł bardzo pozytywnie na Steamie. W dniu premiery było sporo problemów z ostatnim aktem, ale Larian Studios cały czas pracuje nad usprawnieniami. Do tej pory wydano 9 aktualizacji z poprawkami i zmianami.

Idź do oryginalnego materiału