
Apple w ostatnich latach coraz gorzej radziło sobie na chińskim rynku telefonów. Wprawdzie iPhone 16e odniósł sukces sprzedażowy, jednak ten sukces rozpatrywany był globalnie. W Chinach Apple traci cały czas. Oczywiście spadek sprzedaży przyspieszył po wprowadzeniu przez Trumpa dodatkowych opłat celnych za produkty sprowadzane z Chin.
Jak donosi IDC, wyniki sprzedaży iPhone’ów w Chinach przez cały czas spadają. Według nowych danych firmy zajmującej się badaniami rynku, dostawy iPhone’ów spadły o 9 procent w pierwszym kwartale roku w porównaniu do tego samego okresu w 2024 r. Stawia to Apple w trudnej sytuacji. iPhone był jedyną główną marką telefonów w Chinach, która odnotowała spadek.
Według IDC, Apple dostarczył 9,8 miliona iPhone’ów w pierwszym kwartale, w porównaniu do 10,8 miliona w poprzednim roku. Udział Apple w rynku spadł do 13,7%, w porównaniu do 17,4% w poprzednim kwartale. Nie jest to tylko jednorazowe niepowodzenie. Apple odnotowało spadek w Chinach przez siedem kolejnych kwartałów.
Lokalni konkurenci Apple nie tylko utrzymują się na stałym poziomie, ale wręcz ich sprzedaż wzrasta z każdym kwartałem. Xiaomi dostarczyło w ostatnim kwartale 13,3 miliona urządzeń. Jest to wzrost o 40 procent w porównaniu do poprzedniego roku. Ogólnie rzecz biorąc, chiński rynek telefonów wzrósł o 3,3 procent, co pokazuje, iż istnieje wyraźny popyt. Ale Apple niestety jest w odwrocie.
Dlaczego Apple sprzedaje coraz mniej iPhonów w Chinach?
Apple pozycjonuje się w górnej granicy segmentu cenowego. To z kolei koliduje z nowym programem dotacji rządowych wprowadzonym na początku tego roku. W ramach tej inicjatywy konsumenci otrzymują 15% zniżki na urządzenia elektroniczne, które kosztują mniej niż 6000 juanów, czyli około 720 euro. To sprawia, iż w tej chwili tylko iPhone 16 i iPhone 16e znajdują się poniżej górnej granicy.
To tylko jedna z przyczyn ciągłego spadku sprzedaży. Jak już wspomniałem napięcie między USA i Chinami w temacie ceł, nie jest bez znaczenia. Poza tym, Apple „samo strzeliło sobie w kolano” opóźniając wprowadzenie funkcji Apple Intelligence i przede wszystkim opóźniając przeprojektowaną Siri.
Te wszystkie czynniki doprowadziły do spadku sprzedaży iPhonów w Chinach. Czy Apple zdoła jeszcze odzyskać swoją pozycję na rynku Państwa Środka? Szczerze wątpię, by wydarzyło się to w najbliższym czasie.
Źródło: macerkopf