Apple Vision Pro trafił do sprzedaży w lutym, ale produkt miał trudności z zyskaniem popularności. Przy cenie początkowej wynoszącej 3500 dolarów w USA większość klientów to entuzjaści technologii. Dla Apple oznacza to również, iż niewielu programistów jest zainteresowanych tworzeniem aplikacji dla systemu VisionOS – i być może zmieniłby to tylko tańszy model.
Programiści nie wydają się zainteresowani tworzeniem aplikacji dla Vision Pro
Ponad rok temu pisałem o jak Apple potrzebowałby tańszego Vision Pro, aby urządzenie stało się głównym nurtem. Sprzedawanie produktu premium skierowanego do określonej grupy odbiorców jest w porządku, ale bardzo wysoka cena również odstrasza programistów, którzy są niezbędni do zapewnienia sukcesu nowej platformy, takiej jak VisionOS.
Kiedy wypuszczono Vision Pro, Apple poinformowało, iż od pierwszego dnia w sklepie VisionOS App Store będzie dostępnych około 600 aplikacji i gier. W sierpniu tW sklepie VisionOS App Store dostępnych było tylko 2500 aplikacji natywnych. Liczba nie obejmuje aplikacji na iPhone’a i iPada, które można uruchomić na Vision Pro w trybie zgodności.
Według firmy badawczej Appfigures (za pośrednictwem Dziennik Wall Street), rozwój nowych aplikacji Vision Pro z każdym miesiącem zwalnia. „We wrześniu do sklepu Vision App Store wprowadzono zaledwie 10 aplikacji, w porównaniu z setkami wydanymi w ciągu pierwszych dwóch miesięcy od premiery urządzenia” – podaje firma.
WSJ rozmawiałem z twórcami aplikacji, aby lepiej zrozumieć, dlaczego większość z nich nie korzysta z platformy. Wydaje się, iż panuje zgoda co do tego, iż platforma ma niewielką liczbę użytkowników i brakuje jej niektórych ważnych funkcji.
„Nie spieszymy się” – powiedział Hrafn Thorisson, dyrektor naczelny islandzkiego producenta gier VR Aldin Dynamics. „Czekamy, aż zobaczymy lepszą trajektorię i kiedy pojawi się następne urządzenie”.
Według Scotta Albrighta, dyrektora naczelnego firmy Combat Waffle Studios, zajmującej się grami VR, Vision Pro nie jest atrakcyjny dla graczy, ponieważ brakuje w nim specjalnych kontrolerów gier. „Myślę, iż to wspaniale, iż Apple tu jest, ale muszą dowiedzieć się, do czego przeznaczony jest ten zestaw słuchawkowy”.
Inżynier systemu Rostyslav Alieksieienko kupił Vision Pro w lutym, ale wystawił go na sprzedaż sześć miesięcy później. „Na początku byłem bardzo podekscytowany” – powiedział. „Ale nie wkomponowało się to w moje życie. gwałtownie zabrakło mi zajęć. Potem już tylko leżało.”
Warto dodać, iż w Vision Pro brakuje także aplikacji z ważnych platform, takich jak Netflix, Spotify czy YouTube.
Vision Pro desperacko potrzebuje obniżki ceny lub tańszego modelu
Analitycy tacy jak Ming-Chi Kuo twierdzą, iż Apple obniżył szacunkową liczbę dostaw Vision Pro z 800 000 do 400 000 do 2024 r. Pomimo posiadania ekscytujących technologii większość ludzi nie wydaje się skłonna płacić 3500 dolarów za urządzenie takie jak Vision Pro. A to powoduje, iż programiści nie tworzą aplikacji dla systemu VisionOS, co prowadzi do tego, iż użytkownicy nie znajdują na platformie wielu przydatnych aplikacji, które uzasadniałyby cenę.
Bertrand Nepveu, który wcześniej pracował w zespole Vision Pro w Apple, uważa, iż firma powinna finansować programistów, aby tworzyli najważniejsze aplikacje dla systemu VisionOS. To coś, co Meta robi, aby wprowadzić więcej systemu na platformę VR Quest.
Chociaż zgadzam się również z Nepveu, uważam, iż platforma Apple Vision potrzebuje tańszego modelu innego niż Pro, aby spodobać się zarówno programistom, jak i większej liczbie użytkowników. Niestety tańszego Apple Vision można spodziewać się dopiero co najmniej do końca 2025 roku i nie jest jasne, czy do tego czasu Apple Vision będzie cieszyło się dużym zainteresowaniem.
Innym rozwiązaniem mogłaby być obniżka ceny obecnego Apple Vision Pro, choć nie sądzę, żeby to na tym etapie wiele zmieniło.
Co z tobą? Jak myślisz, czego potrzebuje Apple Vision Pro, aby stać się hitem? Daj mi znać w sekcji komentarzy poniżej.
FTC: Korzystamy z automatycznych linków partnerskich generujących dochód. Więcej.