![](https://i0.wp.com/9to5mac.com/wp-content/uploads/sites/6/2024/05/Apple-News-could-be-a-lifeline.jpg?w=1500&quality=82&strip=all&ssl=1)
Apple News+ w momencie wprowadzania przez Apple na rynek był postrzegany sceptycznie. Obawiano się, iż usługa wyrządzi więcej szkód niż pożytku.
Wielu wydawców serwisów informacyjnych mierzy się ostatnio z niższymi przychodami z reklam na osobę odwiedzającą i ze spadkiem liczby rejestracji do płatnego członkostwa. Oprócz tego ruch na stronach z wiadomościami spadł, ponieważ strony mają trudności z dostosowaniem się do zmian algorytmu Google.
Wielu obawiało się, iż Apple News+ może pogorszyć sytuację, gdy aplikacja po raz pierwszy wystartowała. Mark Thompson, dyrektor generalny New York Times, szczególnie głośno o tym mówił w 2019 roku.
Thompson argumentował, iż zaakceptowanie warunków Apple oznaczałoby przekazanie całej władzy firmie z Cupertino, a ta decyzja prawdopodobnie powróci by uderzyć w publikacje, które się przyłączyły. Powiedział, iż można wyciągnąć wnioski z doświadczenia Netflix, gdzie nadawcy z euforią sprzedawali swoje treści do usługi przesyłania strumieniowego wideo, ale okazało się, iż w dalszej części zamieniło się to w jednostronną umowę.
Wielu wydawców jest jednak optymistycznie nastawionych do współpracy z Apple. W tych trudnych czasach Apple News+ okazał się dla niektórych prawdziwym wybawieniem z trudnej sytuacji. Przykładem może być Daily Beast, który udostępnił Apple wszystkie najbardziej ekskluzywne produkty publikacji dostępne dla płatnych subskrybentów Apple, z własnym paywallem. Wpływ na ten średniej wielkości serwis informacyjny był natychmiastowy, co pozwala Daily Beast myśleć o osiągnięciu w tym roku od 3 do 4 milionów dolarów przychodów z samego Apple News – więcej niż własny samodzielny program subskrypcji i bez większych dodatkowych kosztów.
Firmy takie jak Condé Nast, Penske Media, Vox, Hearst i Time powiedziały, iż Apple News+ stanowi znaczny strumień bezpośrednich przychodów. Natomiast rzecznik Time powiedział, iż Apple News stał się „jednym z naszych najważniejszych partnerów i dostarcza 7-cyfrowych przychodów dla TIME rocznie”.
Nie wszyscy jednak podzielają ten pogląd. Thompson w końcu umieścił New York Times w Apple News, ale wycofał go w następnym roku, stwierdzając, iż gazeta chce budować bezpośrednie relacje z własnymi czytelnikami. Natomiast właściciel Washington Post Jeff Bezos wyraził te same obawy, odmawiając udziału w Apple News+ (chociaż publikuje kilka elementów w bezpłatnym poziomie aplikacji). Ale dla niektórych wydawców aplikacja informacyjna Apple wydaje się nie być tylko pozytywną siłą, ale jednym z kluczy do przetrwania.
Niestety w Polsce przez cały czas nie mamy możliwości korzystania z Apple News+ a wydaje mi się, iż media informacyjne w Polsce, bardzo zyskałyby na takiej współpracy.
Źródło: 9To5Mac