Amazon Fall Event 2023 – co nowego pokazał Amazon?

1 rok temu

Amazon zaprezentował nowości sprzętowe, z jakich będą mogli niedługo korzystać fani „inteligentnych urządzeń”. Zapraszam na krótki rekonesans po nowościach tego technologicznego giganta. Niestety Polska wciąż nie jest w sferze zainteresowań amerykańskiego potentata technologicznego.

Oczywiście nie znaczy to, iż pokazane przez Amazona nowości są nad Wisłą bezużyteczne, niemniej brak wsparcia dla naszego języka ze strony algorytmów AI, Alexy itp., znacząco ogranicza krąg potencjalnych zainteresowanych. To logiczna konsekwencja faktu, iż to samo w rękach np. Amerykanów potrafi znacznie więcej. Skoro wspomniałem o AI, od niej zacznijmy.

Amazon ogłosił zaktualizowaną i opartą na nowym, dużym modelu językowym, zbudowanym ponoć specjalnie na potrzeby Amazona, Alexę, która ma ponoć znacznie lepiej radzić sobie z interakcjami głosowymi z użytkownikami. Amazon chwali się tym, iż klienci ze Stanów będą mogli zapoznać się z nowymi możliwościami wywołując polecenie „Alexa let’s chat” kierowane do posiadanych już przez nich urządzeń z serii Echo.

Alexa ma być bardziej „naturalna i rozmowna”, a jej zdolność do rozumienia złożonych żądań ma się znacznie poprawić. Z ciekawszych funkcji, jakie ma umieć Alexa (zaznaczam, wszystkie poniższe nie dotyczą języka polskiego, który nie jest przez urządzenia Amazon obsługiwany):

  • Tryb Eye Gaze – na tabletach Fire Max 11 w USA, UK, Niemczech i Japonii użytkownicy z niepełnosprawnością ruchową lub mowy, zamiast korzystać z głosu lub dotyku będą mogli wywoływać wybrane funkcje dzięki gestów
  • Tłumaczenie symultaniczne połączeń głosowych i wideo. Na urządzeniach Echo Show i w mobilnej aplikacji Alexa. Do końca roku ma być obsługiwanych 10 języków (oczywiście bez polskiego).
  • Nowa usługa Alexa Emergency Assist (za 5,99 USD/mies.)
  • Game Start Routines, czyli możliwość programowania automatycznych, złożonych działań gdy ulubiony zespół sportowy (różne dyscypliny, ligi amerykańskie) zaczyna rozgrywkę.
  • Email to Alexa – Alexa pomoże zarządzać kalendarzem rodzinnym, wystarczy wysłać jej np. zdjęcie z zaproszeniem na wydarzenie.
  • Zmienny głos Alexy dla wszystkich profilu użytkownika
  • Możliwość generowania obrazów przez AI na urządzeniach Fire TV (głosowe polecenia; tylko dla użytkowników z USA).

Kolejna nowość to smart-okulary Echo Frames (cena od 269,99 USD), więcej o nich na poniższym wideo:

Nowa generacja inteligentnego ekranu Echo Show 8 (cena 149,99 USD w przedsprzedaży, dostawy mają rozpocząć się w październiku br.):

Amazon jeszcze w tym roku ma uruchomić funkcję udostępniania zdjęć za pośrednictwem dowolnego urządzenia Echo Show i Fire TV. Wystarczy polecenie „Alexa, start a photo frame”.

Kolejna nowość to Echo Hub, czyli montowany na ścianie (ale jest też wersja z podstawką) 8-calowy ekran z Alexą, którego głównym zadaniem jest zarządzanie, sterowanie i kontrola urządzeniami smart home w domu. Echo Hub ma obsługiwać ponad 140 tys. urządzeń smart zgodnych z Thread czy Matter. Cena od 179,99 USD. Dostępność jeszcze w tym roku.

Amazon eero Max 7, czyli pierwszy router Wi-Fi 7 mesh od Amazona. Przepustowość do 9,4 Gbps (przewodowo) i 4,3 Gbps (bezprzewodowo). Zestaw trzech ruterów zapewniający pokrycie ok. 700 metrów kwadratowych zasięgiem kosztuje 1699 USD.

Nowa generacja Fire TV Stick 4K, z obsługą Wi-Fi 6 (za 49,99 USD) a także nowy Fire TV Stick 4K Max (2. generacji) z Wi-Fi 6E (za 59,99 USD).

Nowością jest też soundbar Fire TV, 24-calowa grająca belka z Bluetooth, obsługą DTS Virtual:X zgodna z telewizorami Amazon Fire TV.

Amazon pokazał też nową kamerę monitoringu Blink Outdoor 4 Floodlight, to bezprzewodowa kamera HD z wbudowanym ledowym reflektorem. Cena 159,98 USD, dostępność w USA i Kanadzie. Amazon pokazał też inne akcesoria do kamer monitoringu, takie jak np. pakiet zwiększający baterię wspomnianej kamery.

Na koniec jeszcze propozycje dla dzieci: inteligentne głośniki Echo Pop Kids z sześciomiesięcznym abonamentem na usługę Amazon Kids+ (treści odpowiednie dla dzieci) oraz 10,1-calowe tablety Fire HD 10 Kids dla dwóch grup wiekowych (3-7 i 6-12 lat). Głośniki Echo Pop Kids w USA wyceniono na 49,99 dolarów, a tablety Fire HD 10 Kids Amerykanie mogą kupić za 189,99 dolarów.

Idź do oryginalnego materiału