Kto najlepiej radzi sobie z rewolucją AI? Zaskakująco, to nie sektor finansowy, a handel, gdzie aż 96% projektów spełnia oczekiwania. Najnowsze badanie Lenovo i IDC ujawnia ponadto, dlaczego gigantyczne inwestycje w ochronie zdrowia nie przynoszą spodziewanych rezultatów.
Zaskakującym liderem satysfakcji okazał się sektor handlowy. Mimo iż 61% firm z tej branży wciąż jest na etapie pilotażu, a prognozowany wzrost wydatków na AI (97%) jest niższy od średniej, to aż 96% wdrożonych rozwiązań spełniło lub przerosło oczekiwania. To najwyższy wskaźnik zadowolenia we wszystkich badanych sektorach, co sugeruje, iż przemyślane i dobrze ukierunkowane projekty przynoszą najlepsze efekty.
Podobną, choć jeszcze bardziej zachowawczą strategię, przyjął sektor bankowości, usług finansowych i ubezpieczeń (BFSI). Ze względu na surowe regulacje, jest on najostrożniejszy – tylko 7% organizacji w pełni wdrożyło AI, a na generatywną AI przeznacza się zaledwie 38% budżetów. Jednak gdy już dochodzi do wdrożenia, wyniki są imponujące. Aż 33% projektów AI w sektorze BFSI przekroczyło oczekiwania – to najwyższy odsetek ze wszystkich branż. To dowód na to, iż staranne planowanie i precyzyjne definiowanie celów przynosi wymierne korzyści.

Na drugim biegunie znajduje się sektor ochrony zdrowia. Branża ta planuje największy wzrost wydatków na AI w 2025 roku – aż o 169%. Jednak same pieniądze nie gwarantują sukcesu. Ochrona zdrowia notuje w tej chwili najniższy poziom adaptacji AI i jednocześnie najwyższy odsetek projektów, które nie spełniły oczekiwań. Sugeruje to, iż mimo ogromnych nakładów finansowych, może brakować odpowiedniej strategii, kompetencji lub wsparcia zewnętrznego, niezbędnych do skutecznego wdrożenia tej technologii.
“Te wyniki potwierdzają, iż nie ma jednego uniwersalnego podejścia do AI” – komentuje Simone Larsson, Head of Enterprise AI w Lenovo. “Niezależnie od tego, czy firmy chcą wykonać odważny skok w AI, czy iść krok po kroku, każda branża ma swoje specyficzne wyzwania i szanse. Przygotowanie solidnego planu tworzy fundament pod udane wdrożenie AI”.
Raport „Europe and Middle East CIO Playbook 2025 – It’s Time for AI-nomics” opiera się na badaniu IDC, które objęło 620 decydentów IT na dziewięciu rynkach w regionie EMEA. Badanie przeprowadzono w listopadzie 2024 roku.