ABC programu Sibelius cz. 4 – 4.28 Tremola

audiofactory.pl 1 miesiąc temu

Zapoznaj się również z 4.13 Perkusja

Tremolo to skrót oznaczający gwałtownie powtarzające się nuty. Jednonutowe tremolo oznacza pojedynczą powtarzającą się nutę; dwunutowe tremolo reprezentuje dwie naprzemiennie powtarzające się nuty; buzz roll to specjalny rodzaj tremolo używany do perkusji niemelodycznej.

Jednonutowe tremolo

Dodanie jednego ukośnika tremolo do ćwierćnuty lub dłuższej nuty oznacza, iż należy ją zagrać jako dwie ósemki. Dodanie dwóch ukośników oznacza, iż powinna być ona zagrana jako cztery szesnastki itd. Trzy i cztery ukośniki są również używane do oznaczenia, iż nuta powinna być powtórzona tak szybko, jak to możliwe („niezmierzone” tremolo), np. w celu wskazania bębna.
W przypadku ósemki lub krótszej nuty, jeden ukośnik tremolo oznacza, iż powinna ona zostać podzielona na dwie części, dwa ukośniki oznaczają, iż powinna ona zostać podzielona na cztery itd.

Dwunutowe tremola

Są to belki między dwiema nutami lub akordami, które wskazują, iż powinny być wielokrotnie grane w sposób zmienny. Wielokrotne belki oznaczają dokładnie to samo, co jednonutowym tremolo.

Jednonutowe

Jednonutowe tremola są zapisywane jako ukośne kreski na lasce nuty lub akordu, np.

Aby to zrobić, wybierz liczbę ukośników, które ma mieć nuta z trzeciego układu Keypada (przed lub po utworzeniu nuty).
Aby dodać tremolo do nuty lub akordu po jego utworzeniu, wybierz nutę/akord i wybierz liczbę kresek tremolo z trzeciego układu Keypada (wpisz 1/2/3/4/5, aby uzyskać 1/2/3/4/5 ukośników).
Możesz usunąć tremola, wybierając ten sam przycisk keypada.
Liczba podziałów na nutę w jednonutowym tremolo jest czasami wskazywana przez umieszczenie wielu staccato nad nutą, oprócz ukośników na lasce. Można dodać wiele staccato jako symbole – 4.10 Symbole.

Dwunutowe

Tremola dwunutowe są zapisywane jako ukośne kreski belkowe między dwoma nutami lub akordami, np.

W przypadku pierwszej nuty/akordu wystarczy wybrać żądaną liczbę kresek z trzeciego układu Keypada (wpisz 1/2/3/4/5, aby uzyskać 1/2/3/4/5 ukośników), a następnie kliknąć dwunutowy przycisk tremolo pokazany po lewej stronie (skrót Enter). Można to zrobić przed lub po utworzeniu drugiej nuty.

Każda z nut jest zapisana tak, jakby trwała przez całą długość tremolo, tzn. wygląda to tak, jakby wartości nut były podwojone. Sibelius automatycznie podwaja wartości nut. Tak więc, aby napisać dwunutowe tremolo, które trwa przez półnutę, należy napisać dwie ćwierćnuty, a następnie użyć trzeciego układu klawiatury, aby dodać tremolo:

Przed Po

Można wyłączyć tremolo, ponownie wybierając te same przyciski z keypada. Dwunutowe tremola mogą być zapisywane między pięcioliniami (poprzez przejście jednej lub drugiej nuty na drugą) oraz między kreskami taktowymi 4.16 Pozycje wiązań nutowych (belek)

Aby dostosować kąt dwunutowego tremolo, przeciągnij laski nut po obu stronach. jeżeli dwunutowe tremolo znajduje się między dwoma całymi nutami (półnutami), przeciągnij samą linię tremolo (ma to taki sam efekt jak przeciągnięcie laski pierwszej nuty).
Strona Notes and Tremolos w sekcji Appearance > House Style > Engraving Rules (skrót klawiszowy Control+Shift+E lub Command+Shift+E) zawiera trzy opcje regulujące wygląd dwunutowych tremolo, jeżeli pojawi się potrzeba ich zmiany:

Między laskami, stykająca się z laskami, zewnętrzna belka tremolo styka się z laskami nut

Buzz roll (Z na lasce)

Buzz rolls są zapisywane poprzez dodanie symbolu Z do laski nuty lub akordu, aby wskazać rollę z wieloma uderzeniami, tak jak jest to używane w zapisie perkusyjnym. Aby dodać buzz roll do nuty lub akordu po jego utworzeniu, wybierz nutę lub akord i w trzecim układzie keypada (skrót F9) naciśnij 6. Sibelius odtwarza buzz rolls jako szybkie tremolo. 4.13 Perkusja.

Trudności związane z notacją tremolo

W przypadku dwunutowych tremolo, dziwna konwencja pisania każdej nuty z całkowitą wartością tremolo powoduje różne anomalie.
W XIX wieku obowiązywała szalona konwencja, zgodnie z którą wartości nut były podwajane tylko wtedy, gdy tremolo trwało ćwierćnutę lub dłużej. Tak więc można było znaleźć pary ósemek tremolo, a także półnuty, ale nigdy ćwierćnuty. To były banany.
Inna idiosynkrazja, która przetrwała do dziś, jest następująca: jeżeli chcesz zanotować dwunutowe tremolo trwające przez dwa takty 4/4, piszesz dwie całe nuty z tremolo w poprzek linii taktu, zamiast podwajać wartości nut do dwóch podwójnych całych nut (brevis). Większość ludzi przez całe życie nie zauważa tego dziwnego wyjątku – cóż za szelmowskie życie prowadzą.

Chcesz wiedzieć więcej? zapraszamy do zakupu polskiego podręcznika dla programu Sibelius- kliknij tutaj.

Jeśli kupisz program Sibelius lub uaktualnienie dla programu Sibelius, to polski podręcznik dla programu Sibelius otrzymasz za darmo! Program Sibelius oraz polski podręcznik można kupić w naszym sklepie internetowym www.audiofactory.pl

Idź do oryginalnego materiału