Pierwsze wrażenia z Gigabyte M28U
Gigabyte M28U jest monitorem LCD z 28-calowym ekranem o rozdzielczości 3840 na 2160 pikseli. Monitor wyprodukowano w marcu 2022 r., a fabrycznie nowy egzemplarz pochodził ze sklepu x-kom.pl.
Design
Oto główne cechy konstrukcji monitora M28U:
- płaski ekran;
- filtr ekranowy: matowy;
- ramka wokół ekranu: plastik;
- szerokość ramki: 1 mm;
- noga: montowana na zatrzask (bez wkrętów);
- regulowany prześwit (pod logo): maksimum 160 mm, minimum 24 mm;
- gniazda: od dołu;
- tylna ścianka: plastik.
Więcej informacji o wyglądzie, konstrukcji oraz funkcjach M28U znajdziecie w poniższym filmie przygotowanym przez producenta:
Jakość obrazu Gigabyte M28U
Wyświetlacz
W Gigabyte M28U zastosowano wyświetlacz ciekłokrystaliczny typu IPS. Zaletą tego typu wyświetlaczy jest reprodukcja kolorów pod kątem — znacznie lepsza niż w matrycach VA. Wadą – jaśniejsza czerń i niższy kontrast.
Analiza termogramu nie była jednoznaczna. Moim zdaniem zastosowano jednak podświetlenie krawędziowe, choć nie jestem tego pewny w 100% – w tym przypadku pewność zapewniłoby nam jedynie rozebranie monitora na części.
Spektrogram barwy białej wskazuje na zastosowanie fosforów PFS/KSF (zwanych też TriGain) do konwersji światła niebieskiego z podświetlenia do barwy czerwonej.
Monitor posiada też matowy filtr ekranowy dobrze tłumiący odblaski. Strukturę powierzchniową tego filtra widać na zdjęciu poniżej.
Kolory – sRGB
W lekko ocieplonym (tj. posiadającym niedobór składowej niebieskiej) trybie sRGB [6369K] średni błąd odwzorowania kolorów wyniósł 3,3, a więc nieco powyżej progu postrzegalności.
Dało się zauważyć, iż 80- oraz 100-procentowa czerwień była nieco zbyt mocno nasycona, ale błędy nie przekraczały wartości 3,0.
Pokrycie gamutu sRGB wyniosło 98%.
Dzięki wyświetlaczowi typu IPS pod kątem kolory nie bledną: ani w poziomie ani w pionie.
Moim zdaniem reprodukcja kolorów w sRGB jest więcej niż dobra (jak na ustawienia fabryczne).
Kolory – Adobe RGB
Średni błąd odwzorowania kolorów w trybie Adobe RGB wyniósł 3,9, a więc powyżej progu postrzegalności.
Podobnie jak w trybie sRGB, 80- oraz 100-procentowa czerwień była nieco zbyt mocno nasycona – choćby trochę bardziej niż w sRGB.
Pokrycie gamutu Adobe RGB wyniosło 84%.
Kolory – DCI-P3
Średni błąd odwzorowania kolorów testowanej próbki kolorów w trybie DCI-P3 (przy MaxCLL i MaxFALL równych odpowiednio 1000 i 400 cd/m^2) plasował się w strefie błędów dużych i wyniósł 12,5.
Błędy te wynikają zarówno z niewystarczającej luminancji (jasności), jak i niedostatecznego nasycenia barw.
Pokrycie gamutu DCI-P3 wyniosło 88% (CIExy) oraz 92% (CIEuv).
Czerń i kontrast w Gigabyte M28U
Współczynnik kontrastu ANSI wyniósł 1271:1, co jest wynikiem niskim, ale typowym dla wyświetlaczy LCD typu IPS.
Podświetlenie było równomierne i pozbawione jakichkolwiek lokalnych przejaśnień czy winietowania. Było to widać zarówno na pełnoekranowych szarościach, jak i w ciemnych scenach.
HDR
W trybie HDR na planszy 10% maksymalna luminancja po trzech minutach pomiaru była stabilna i wyniosła 332 cd/m^2.
Ponieważ monitor posiada certyfikat HDR400 od firmy VESA, pomiar powtórzyłem kilkakrotnie, ale nie udało mi się uzyskać wyższego wyniku niż 332 cd/m^2.
Moja standardowa scena testowa 4K HDR z filmu Zjawa (The Revenant, 2015) wypadła akceptowalnie, choć dało się zauważyć utratę wielu ciemnych, w tym przyczerniowych detali.
Odwzorowanie ruchu
Gigabyte M28U wyposażono w szybką matrycę LCD klasy 120Hz (maksymalnie 144Hz). Użytkownik ma możliwość włączenia trybu overdrive i wyboru jednej z 4 opcji:
- Smart OD (inteligentny overdrive);
- Picture Quality (jakość obrazu);
- Balance (zrównoważony);
- Speed (szybkość).
Obrazy ruchome są ostre i wyraźne. Producent podaje czas reakcji na poziomie 1-2ms (zależnie od metody pomiaru). Sprawdziliśmy to i uzyskaliśmy:
- 1,2 ms (MPRT) w trybie Speed;
- 2,0 ms (MPRT) w trybie Smart OD.
Są to oczywiście bardzo dobre wyniki.
Wrażenia subiektywne potwierdziły dane z pomiarów. Tym samym M28U sprawdzi się dobrze w grach i innych zastosowaniach wymagających krótkiego czasu reakcji panelu LCD.
Jakość dźwięku
Tak jak w wielu monitorach jakość brzmienia M28U to nic szczególnego, a dźwięk jest praktycznie pozbawiony niskich tonów. W związku z tym do podstawowych zastosowań monitor ten się nadaje, natomiast wymagający gracze lub użytkownicy chcący posłuchać muzyki będą musieli zaopatrzyć się jednak w dobry głośnik zewnętrzny lub słuchawki.
Funkcje i obsługa monitora Gigabyte M28U
Gigabyte M28U ma wygodne menu ekranowe, które dostępne jest w wielu językach (niestety nie w języku polskim). Do wyboru jest wiele opcji w tym:
- wybór trybu obrazu (standard, FPS, RTS/RPG, movie i wiele innych);
- specjalistyczne funkcje dla graczy (black equaliser, super resolution, overdrive itd.);
- wybór zakresu sygnału wideo (0-255, 16-235, Auto);
- i wiele innych.
Przykładowe zdjęcia opcji menu można zobaczyć w poniższej galerii.
Ciekawą funkcją jest KVM, czyli możliwość podłączenia kilku urządzeń (w tym myszy i klawiatury) i przełączania się dzięki jednego klawisza z tyłu obudowy.
Warto też wspomnieć o takich funkcjach jak:
- asystent gry (licznik i timer czasu gry);
- funkcja PIP (obraz w obrazie);
- funkcja PBP (obraz dzielony).
Złącza i interfejsy
- HDMI 1 – 2.1*
- HDMI 2 – 2.1*
- HDMI 3 – brak
- HDMI 4 – brak
- DisplayPort – 1 (1.4)
- USB-A – 3 (3.0)
- USB-B – 1
- USB-C – 1
- słuchawkowe – 1
*złącza HDMI nie oferują pełnej przepustowości 48Gb/s. Według nieoficjalnych informacji maksymalna przepustowość tych złącz to 24Gb/s.
Pomimo kilku prób nie udało się niestety pobrać i przeanalizować elektronicznej wizytówki monitora (EDID). Z kolei testy na konsoli Xbox wykazały, iż M28U, chociaż posiada złącza klasy HDMI 2.1, to nie zapewniają one pełnej przepustowości. W związku z tym w trakcie testu M28U nie był w stanie wyświetlać obrazu w pełnej rozdzielczości 4K przy częstotliwości 120Hz.
W grach i przy odtwarzaniu wideo nie będzie to aż tak widoczne, jak przy pracy z grafiką lub tekstami. o ile przy 120Hz obraz wyda Ci się mniej wyraźny, zmniejsz odświeżanie do 60 Hz, porównaj uzyskany efekt i wybierz tryb, który odpowiada Ci najlepiej.
Z kolei najnowsza konsola Xbox tak oto oceniła możliwości Gigabyte M28U:
Specyfikacja sprzętowa Gigabyte M28U
Parametry wg producenta:
- rodzaj wyświetlacza – LCD
- przekątna (cale) – 28
- kształt wyświetlacza – płaski
- maksymalna rozdzielczość – 3840×2160
Parametry zmierzone (ustawienia fabryczne)
- kontrast ANSI(x:1) – 1271:1
- średni błąd odwz. kolorów dE2000 (BT709) – 3,3
- pokrycie przestrzeni UHDA-P3 (%) – 88
- input lag (ms) – 12,4
Na załączonym przeze mnie zdjęciu widać, iż pomiar opóźnienia wyświetlanego obrazu (input lag) dokonałem na sygnale 1080p60, czyli przy 60Hz i rozdzielczości 1080p. Z praktyki wiadomo, iż przy 4K/120Hz opóźnienie będzie zwykle 2 razy mniejsze, czyli wyniesie ok. 6ms.
Producent deklaruje również sam czas reakcji pikseli na poziomie 1 – 2 ms, co też udało mi się potwierdzić w teście MPRT odzwierciedlenia ruchu. Podsumowując: monitor ma czas reakcji i input lag, które gwarantują generalnie czyste, klarowne i niesmużące obrazy podczas grania.
Podsumowanie testu Gigabyte M28U
Gigabyte M28U jest przykładem udanego monitora o rozdzielczości 4K. Dzięki dobremu odwzorowaniu kolorów (zarówno na wprost, jak i pod kątem), ostrym obrazom ruchomych, niskiemu opóźnieniu oraz wielu przydatnym funkcjom monitor ten znakomicie sprawdzi się w grach lub tych zastosowaniach gdzie niski czas reakcji ma najważniejsze znaczenie. Całości dopełnia solidna konstrukcja o atrakcyjnej stylistyce. Zasłużona rekomendacja.
Minusy
- niski kontrast
- brak polskiego menu
- przy pracy grafika — kolory w Adobe RGB raczej do kalibracji
- brak pełnego 4K przy 120 Hz
Plusy
- bardzo niski czas reakcji
- równomierne podświetlenie
- dobra reprodukcja kolorów (sRGB)
- znakomite odwzorowanie kolorów pod kątem
- poszerzona paleta kolorów
- dużo opcji dla graczy
- regulowana wysokość
- solidna konstrukcja
Monitor Gigabyte M28U możesz kupić w x-kom
W teście wykorzystano program Calman firmy Portrait Displays.